یک کارشناس در حوزه‌ی رمزارزها معتقد است که استفاده از انواع مختلف روش‌های ذخیره‌ی کسری موجب تورم در عرضه‌ی بیت‌کوین و فزونی تعداد بیت‌کوین‌ها از 21 میلیون خواهد شد.

    در حالی که تاکنون بیش از ۱۸ میلیون بیت کوین استخراج شده، بیشینه میزان انتشار این رمزارز در نقشه‌ی اولیه‌ی آن به ۲۱ میلیون واحد محدود شده است. اما بر اساس ادعای یک کارشناس حوزه‌ی رمزارزی، با استفاده از انواع مختلف روش‌های ذخیره‌ی کسری(Fractional Reserves) در نهایت ممکن است بیش از ۲۱ میلیون بیت کوین عرضه شود.

اریک و‌ال(Eric Wall)، کارشناس حوزه‌ی رمزارزی هشدار داد که مانعی برای متوقف کردن افزایش میزان عرضه‌ی بیت کوین به بیش از ۲۱ میلیون واحد وجود ندارد. همانند بانک‌ها که دارای سبد دارایی هستند، اما می‌توانند بدون از دست دادن کنترلشان بر روی این دارایی‌ها، آن‌ها را به‌صورت وام عرضه کنند، صرافی‌ها نیز می‌توانند بیت کوین را در سطح بالاتری عرضه کنند.

 

 

عرضه‌ی بیش از ۲۱ میلیون با استفاده از روش‌های ذخیره‌ی کسری

 

 

آقای و‌ال معتقد است که به‌کارگیری بیت کوین به فرمی مشابه فعالیت ترکیبی از بانک‌های مرکزی و تجاری در زمان ارائه‌ی وام، ممکن است موجب تورم در عرضه‌ی این دارایی شود.

 

 

هم‌اکنون، اغلب اعضای جامعه‌ی بیت کوین تمایل دارند، رمزارزها را در کیف پول خود نگهداری کنند. اما خدمات نگهداری دارایی‌های رمزارزی در حال گسترش است. کوین بیس کیف پول‌های نگهداری از دارایی‌های رمزارزی را ارائه می‌کند. پیشنهاد قرارداد‌های آتی Bakkt بر اساس مبادله‌ی دارایی بیت کوین در نزد مشتریان ارائه می‌شود. و‌ال هشدار می‌دهد که این نخستین مرحله در استفاده از IOUها به‌جای استفاده‌ی مستقیم از بیت ‌کوین است.

این روش استفاده از بیت کوین را می‌توان با سند‌های بانکی که در مقابل طلای ذخیره شده در بانک‌ها ارائه می‌شود، مقایسه کرد. با این وجود، طرفداران استفاده از بیت کوین به عنوان دارایی امن معتقدند که هر شکلی از روش ذخیره‌ی کسری بانکی در مقابل هدف اصلی بیت کوین(امکان کنترل کامل دارایی‌ها توسط کاربران) قرار می‌گیرد.

صرافی‌ها نامزد اصلی افزایش انتشار واقعی بیت کوین هستند و نظرات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی این استدلال را بازتاب می‌کنند. صرافی‌ها ضمن ارائه‌ی بانک اطلاعاتی ورود و خروج دارایی‌ها برای معامله‌گران ادعا می‌کنند بیت کوین را در کیف پول خود به‌طور سرد نگه‌داری می‌کنند. صرافی‌ها با افزودن معاملات مارجین و وام دادن دارایی‌های رمزارزی می‌توانند بر بیت کوین و دیگر دارایی‌های ذخیره شده تاثیر بگذارند.

 

مقدار بیت کوین‌های در دسترس در حقیقت بسیار اندک است

روزانه به‌طور تقریبی ۱٫۵ میلیون بیت کوین در صرافی‌ها معامله می‌شود که بخش کوچکی از کل مقدار منتشر شده(بیش از ۱۸ میلیون بیت کوین) را شامل می‌شود. تخمین معاملات بیت کوین خارج از صرافی‌ها دشوار‌تر است. ارزش بیت کوین‌های منتقل شده در شبکه‌ی بیت کوین در محدوده ۴ میلیارد دلار – ۳۰۰ میلیون دلار قرار دارد. با در نظر گرفتن ارزش بازار بیت کوین که در زمان نگارش مقاله ۱۴۴ میلیارد دلار است، تراکنش‌های روزانه‌ی بیت کوین بخش کوچکی از ارزش بازار این دارایی را شامل می‌شود.

در همین زمان، رمزارزهای قابل دسترس و واقعی بیت کوین تا حدودی کاهش یافته است. بخش از رمزارزها که تصور می‌شود توسط ساتوشی ناکاموتو و در نخستین بلاک‌ها استخراج شده‌اند، هرگز جابجا نشده‌اند. بخشی از رمزارزها به دلیل گم شدن کلید‌های خصوصی از دسترس خارج شده‌اند. بخش دیگری از رمزارزها توسط دولت‌ها و سازمان‌های مجری قانون توقیف شده‌اند. بیت ‌کوین‌هایی که به تازگی استخراج شده‌اند نیز ممکن است با هدف فروش در دیگر بازار‌ها در مقابل رمزارزهای جدید، توسط ماینر‌ها نگه‌داری شوند.

برخی برآورد‌ها نشان می‌دهد که ۳۰-۵۰ درصد از بیت کوین‌های استخراج شده به دلایل مختلف از گردش خارج شده است. تاکنون هیچ کسی برای استفاده از رمزارزهای قفل شده تلاش نکرده است و یا هیچ کسی با ادعای مالکیت آن‌ها، سندی را ارائه نکرده است. به استثنای کریگ رایت؛ که بدون ارائه‌ی کلید‌های خصوصی و یا توانایی در دسترسی به رمزارزها، ادعای مالکیت نخستین بیت کوین‌های استخراج شده را مطرح کرده است.

 

منابع:

Bitcoinist

کوینیت