این روزها که قیمت بیت کوین رو به فزونی نهاده است، عمل استخراج بیت کوین به طبع آن افزایش یافته است و استخراج کنندگان بیت کوین نیز با شور و هیجان و سودآوری بیشتری به استخراج این ارز دیجیتال می پردازند.

افزایش قیمت ۲۵ درصدی هفته گذشته بیت کوین نه تنها برای سرمایه گذاران و دارندگان بیت کوین خوب بوده است بلکه برای ماینرها نیز مفید بوده و کارمزد پرداختی به آنها افزایش یافته است. ماینرهایی که تراکنش های بیت کوین را تایید می‌کردند شاهد افزایش چشمگیر سود خود بودند، مخصوصا وقتی این کوین برتر با سایر ارزهای دیجیتال مقایسه می‌شود.

طبق گزارش شرکت تحلیل ارزهای دیجیتال لانگ هش (Longhash)، کارمزد تراکنش های بیت کوین تخت تاثیر افزایش قیمت آن بوده است. لانگ هش کارمزد تراکنش های ۲۴ ساعت تاریخ ۱۰ می را جمع آوری و تحلیل کرد. کارمزد تراکنش ها در این دوره رقم ۵۸۰ هزار دلار را ثبت کرد.

این رقم، ۸ برابر بیشتر از تمام ارزهای دیجیتال لیست شده در OnChain FX است که این گزارش بر اساس آمار آن تهیه شده است.

این خبر اگرچه مهم است اما عجیب نیست. در روند اخیر بیت کوین توانست رشد قیمت خوبی را تجربه کند در حالی که سایر آلتکوین ها درگیر بالا کشیدن خود بودند. افزایش قیمت بیت کوین باعث افزایش تراکنش ها نیز شد که خود به افزایش سود حاصل از ماینینگ در هفته اخیر کمک کرد.

هرچند افزایش سود برای ماینرهای سایر کوین ها نیز وجود داشت. طبق این گزارش، اتریوم پس از بیت کوین در رتبه دوم سود حاصل از ماینینگ قرار گرفت و کارمزد ماینینگ در تاریخ ۱۰ می به حدود ۶۸ هزار دلار رسید.

پس از آن لایت کوین قرار داشت که در سال جاری شاهد افزایش چشمگیر قیمت بوده است، اما فاصله آن با اتریوم فاصله زیادی داشته است. کارمزد تراکنش های این ارز دیجیتال در رقم ناچیز ۱۱۰۰ دلار یا به عبارتی ۱.۶۱ درصد کارمزد حاصل از ماینینگ اتریوم قرار گرفت.


نظارت کاربردی

بیت کوین به عنوان بلاک چین و ارز دیجیتال اول، مدت زمان زیادی را پشت سر گذاشت تا به عنوان شبکه توزیع شده کاربرد داشته باشد و این افزایش اخیر در کارمزد ماینینگ می‌تواند نشانه ای از نظارت کاربردی آن باشد.

به منظور آنکه از مصون ماندن بیت کوین از حمله های ۵۱ درصد یا سایر متمرکزسازی ها اطمینان حاصل شود، ساتوشی ناکاموتو کارمزد تراکنش های بیت کوین را به عنوان روشی برای امکان پذیر ساختن کاربران به پرداخت پول بیشتر برای اولویت بندی پرداخت ها قرار داد. در عوض، این کارمزدها از نظر اقتصادی ماینرهای کل جهان را تشویق کرد تا منابع و دستگاه های خود را برای تایید تراکنش ها در اختیار بگذارند. با توجه به اینکه جایزه ماینینگ طوری طراحی شده است که به تدریج سخت تر می‌شود، اهمیت تایید تراکنش ها بیشتر خواهد شد.

از آنجا که جایزه های بلاک برای ماینرها کاهش می‌یابد، کارمزدهای بیت کوین می‌تواند به مشوق مالی کلیدی تبدیل شود. در نتیجه، تسلط فعلی بیت کوین با توجه به این معیار می‌تواند به عنوان برگ برنده ای در رقابت فعلی عمل کند تا این ارز دیجیتال ایمن و غیرمتمرکز باقی بماند.


منابع:

Ethereum World News

میهن بلاک چین