۹ سال پیش در چنین روزی، لازلو هانیچ (Laszlo Hanyecz)، یکی از اولین کاربران و پذیرندگان بیت کوین، در ازای دو عدد پیتزا، ۱۰,۰۰۰ واحد بیت کوین پرداخت کرد؛ بیت کوین‌هایی که هفت سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار (۲۰۰ میلیون دلار ) ارزش پیدا کردند. همه‌ساله طرفداران بیت کوین، این روز را به عنوان روز پیتزا (Pizza Day) جشن می‌گیرند. در این مقاله به بازگو کردن داستان جالب روز پیتزا و آمار و ارقام عجیب آن می‌پردازیم.

شاید لازلو، این مرد شکمو و عاشق بیت کوین، روحش هم خبر نداشت که نامش برای همیشه در تاریخ ثبت می‌شود.

برای تازه‌واردان و دیوانگان بیت کوین، خواندن صفحات قدیمی انجمن جهانی بیت کوین (BitcoinTalk.org) حس فوق‌العاده جذابی دارد و گویی که در حال خواندن مکالمات مشاهیر بزرگ تاریخ هستید. جذابیت آن وقتی بالاتر می‌رود که هیچ تحریفی در سخنان نیست و مستقیما به ما منتقل شده‌اند.

بیت کوین تاک: سایت انجمن آنلاین قدیمی بیت کوین است که در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد تا محلی برای تبادل نظر در توسعه و گسترش بیت کوین باشد.


لازلو هانیچ، کسی که برای دو پیتزا، ۱۰ هزار بیت کوین پرداخت کرد


۱۸ می ۲۰۱۰ – انجمن بیت کوین تاک

لازلو هانیچ با نام کاربری Laszlo، یک موضوع (تاپیک) با عنوان و محتوای زیر ایجاد می‌کند:

    من برای چند تا پیتزا ۱۰,۰۰۰ بیت کوین پرداخت می‌کنم.. میشه گفت شاید دو تا پیتزای بزرگ که بتونم برای فردام هم نگه دارم. پیتزای پس مونده که بتونم ازش آروم آروم بخورم رو دوست دارم. شما می‌تونید خودتون برام پیتزا درست کنید و بیارید یا برام سفارش بدید تا بیارن دم خونم اما هدفم اینه که پولشو با بیت کوین پرداخت کنم. من خودم درست نمی‌کنم یا سفارش نمیدم. یه جورایی مثل هتل که درخواست میز صبحونه می‌کنی و اونا برات میارن و تو حالشو می‌‌بری!

    دوس دارم روی پیتزام پیاز، فلفل، سس، قارچ، گوجه فرنگی، پپرونی و از اینجور چیزا باشه. یه چیز استاندارد و معمولی. نه اینکه چاشنیای عجیب و غریب داخلش باشه. من پیتزاهای پنیری معمولی هم دوست دارم که درست کردنش خیلی سخت و هزینه‌بر نیست.

    اگر علاقه‌مند هستید، بهم خبر بدید تا معامله رو انجام بدیم.

    با تشکر


    لازلو

پرداخت ۱۰,۰۰۰ بیت کوین برای دو پیتزای بزرگ. رقمی که امروز با آن می‌شود چندین شعبه پیتزا فروشی بزرگ و مجلل راه‌اندازی کرد. اما آن زمان لازلو متهم شد به اینکه می‌خواهد با کلک، پیتزای مجای بدست بیاورد. چرا که آن زمان ۱۰,۰۰۰ بیت کوین حدود ۴۱ دلار ارزش داشت.

در پاسخ به لازلو یکی از کاربران نوشت:

    ۱۰،۰۰۰ تا … واقعا کمه .. این بیت کوین‌ها رو می‌تونید در سایت https://www.bitcoinmarket.com (اولین سایت صرافی بیت کوین) با قیمت ۴۱ دلار بفروشید.. امیدوارم در گرفتن پیتزای مفتی موفق باشی.

زمانی که لازلو آن پست را منتشر کرد، هر واحد بیت کوین کمتر از ۰.۰۰۴ دلار قیمت داشت. اکنون با فرض قیمت ۸,۰۰۰ دلاری بیت کوین، داشتن ۱۰,۰۰۰ بیت کوین، یعنی رسیدن به ثروت ۸۰ میلیون دلاری. با قیمت فعلی دلار، حدود ۱,۰۰۰ میلیارد تومان!

رویایی که زمانی فقط ۴۱ دلار هزینه‌اش بود.

سه چهار روز طول کشید تا لازلو بتواند کسی را پیدا کند تا حاضر باشد در ازای ارزی که ریشه و آینده خیلی مشخصی ندارد، دو پیتزا بدهد. در نهایت در روز ۲۲ می ۲۰۱۰، توانست با پرداخت ۱۰,۰۰۰ بیت کوین به فردی با نام مستعار جرسوس (jercos) که هم‌محله‌اش بود، دو پیتزای واقعا بزرگ بخرد. بعدا مشخص شد که اسم واقعی جرسوس، جرمی استردیونت (Jeremy Sturdivant) بوده است.


دو پیتزایی که با ۱۰,۰۰۰ بیت کوین خریداری شدند – می ۲۰۱۰


فقط چند ماه بعد در نوامبر ۲۰۱۰، ارزش بیت کوین‌ها به ۲,۶۰۰ دلار رسید. در سال ۲۰۱۱، ده هزار بیت کوین حدود ۱۸,۰۰۰ دلار ارزش پیدا کرد و هر از چند گاهی کاربران بیت کوین‌تاک، قیمت این بیت کوین‌ها را به‌روز می‌کردند.

اما حتی شاید خوش‌بین ترین طرفدار بیت کوین هم فکر نمی‌کرد که ۴۱ دلار بیت کوین روزی (دسامبر ۲۰۱۷ که قیمت بیت کوین به ۲۰ هزار دلار رسید) ۲۰۰ میلیون دلار ارزش داشته باشد.

لازلو پس از آن چند بار دیگر هم برای خرید پیتزا و وسایل دیگر، بیت کوین پرداخت کرد و به ادعای خودش حدود ۱۰۰,۰۰۰ بیت کوین در این راه اهدا کرده است که امروز ارزشی بیش از ۸۰۰ میلیون دلار دارند.

اما این پایان کار نبود. فوریه سال ۲۰۱۸، لازلو بار دیگر و این بار برای کمک به گسترش شبکه لایتنینگ بیت کوین، دو پیتزا با لایتنینگ خریداری کرد.


خرید دو پیتزا با شبکه لایتنینگ توسط لازلو – فوریه ۲۰۱۸


اما جرمی استردیونت، کسی که با دادن دو پیتزا توانسته بود یک ثروت نهان را بدست بیاورد هم این روزها احتمالا حسرت صبر نکردنش را می‌خورد. او در مصاحبه‌ای گفت که خیلی وقت پیش با رسیدن قیمت بیت کوین به چند صد دلار، آن‌ها را فروخته است.


هر سال باشکوه‌تر

هر سال هواداران بیت کوین روز پیتزا را جشن می‌گیرند و با افزایش آگاهی مردم درباره بیت کوین طی دو سال گذشته شاهد شکوهمند شدن این جشن و رشد افراد شرکت کننده بوده‌ایم. معمولا بیت کوینرها در این روز، پیتزاهایی با نماد بیت کوین درست می‌کنند یا به صورت نمادین با بیت کوین پیتزا می‌خرند. خیلی‌ها این روز را به عنوان روزی که اولین تراکنش واقعی و روزمره بیت کوین انجام شد، به عنوان روز تولد واقعی بیت کوین قلمداد در نظر می‌گیرند.



کسب و کارهای بزرگ فضای ارزهای دیجیتال هم برنامه‌های ویژه ای برای این روز تدارک می‌بینند. امسال صرافی هیوبی که یکی از بزرگترین صرافی‌های بیت کوین جهان است، اعلام کرد که برای جشن روز پیتزای بیت کوین، به برخی از معامله‌گران در خرید ارزهای دیجیتال تخفیف می‌دهد. ۲۰ درصد از بیت کوین‌هایی به ارزش حدود ۱.۵ میلیون دلار، روز گذشته با نصف قیمت به افراد واجد شرایط (مثل داشتن ۱۰۰۰ واحد توکن هیوبی و حجم معاملات بالا) که زودتر سفارش خود را ثبت کردند، فروخته شد و ۸۰ درصد دیگر هم با ۱۲ درصد تخفیف به تمام کاربرانی که در زمان مقرر سفارش ثبت کردند، عرضه شد. هیوبی همچنین به قید قرعه به یک نفر، با قیمت سال ۲۰۱۰ بیت کوین یعنی ۰.۰۰۳ دلار، یک بیت کوین می‌فروشد.
 

شما چه فکر می‌کنید؟ امروز می‌توان با چند هزارم از یک بیت کوین، پیتزا خرید. آیا روزی می‌رسد که همین چند هزارم هم ارزش میلیون دلاری پیدا کند و حسرت به دل کسانی که بیت کوین‌هایشان را فروختند، بگذارد؟


منبع: ارز دیجیتال