رکوردشکنی اتریوم و افزایش شدید کارمزدهای آن

 

افزایش قیمت اتریوم و ثبت اوج تاریخی تازه باعث شده است تا میزان کارمزدها در شبکه این ارز دیجیتال هم جهش شدیدی را تجربه کند.

به گزارش کوین تلگراف، بیشترشدن کارمزدها باعث شده است تا استفاده از پروتکل‌های دیفای هم برای سرمایه‌گذاران عادی چندان به‌صرفه نباشد.

قیمت اتریوم از روز گذشته تا به حال با حدود ۱۰ درصد افزایش به حدود ۱,۶۶۰ دلار رسیده است. کارمزدهای اتریوم هم همزمان با این افزایش قیمت ۲۰ درصد بیشتر شده است و در حال حاضر میانگین کارمزدها در این شبکه ۱۷.۶ دلار است.

داده‌های تازه نشان می‌دهد که انجام تراکنش روی برخی پروتکل‌های پیچیده دیفای حالا بیش از ۱,۰۰۰ دلار هزینه دارد. یکی از کاربران توییتر با نام کاربری اولیو آلن (Olive Allen) گزارش کرده است که کارمزد تقریبی در پلتفرم رریبل (Rarible) حدود ۵,۰۰۰ دلار است.

کوین تلگراف در بخشی از گزارش خود می‌نویسد که انجام یک تراکنش بزرگ روی سنتتیکس (Synthetix) نیازمند کارمزدی بیش از ۱,۱۰۰ دلار است. شایان ذکر است که این پروتکل در حال کار بر روی یک به‌روزرسانی است که بر حجم کارمزدها تأثیرگذار خواهد بود.

این در حالی است که انجام تراکنش‌های ساده‌تر مثل یک تبدیل در پلتفرم‌هایی مثل یونی‌سواپ (Uniswap) و سوشی‌سواپ (SushiSwap)، کارمزدی بین ۴۰ تا ۷۵ دلار نیاز دارد.

پس از افزایش کارمزدها، چکمیت (Checkmate)، مجری پادکست کانسنسوس راف (ConsensusRough)، به کاربران پیشنهاد کرد که پیش از سرمایه‌گذاری در پروتکل‌هایی که نیازمند اجرای قراردادهای هوشمند هستند، به میزان کارمزد آنها توجه کنند. او همچنین با انتشار تصویری از تراکنش‌های یکی از کاربران به این نکته اشاره کرد که کارمزد برخی از تراکنش‌ها در شبکه اتریوم، از قیمت اتریوم بیشتر است!

علاوه بر اتریوم، کارمزد تراکنش‌های بیت کوین هم با افزایش همراه بوده است. در حال حاضر میانگین تراکنش‌های بیت کوین بیش از ۱۴ دلار است.

علیرغم افزایش کارمزدهای شبکه بیت کوین و اتریوم، معامله‌گران اتریوم نسبت به جهش قیمت این ارز دیجیتال و رسیدن به اوج تازه ۱,۷۰۰ دلاری خوشبین هستند و دیدگاهی کاملا صعودی دارند.

قیمت اتریوم بعد از آنکه دو روز پیش توانست اوج تاریخی تازه‌ای را ثبت کند همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده است و در ۲۴ ساعت گذشته، ۷ درصد رشد کرده است. قیمت بیت کوین نیز از دیروز تا به حال رشدی ۶ درصدی داشته است و در محدوده ۳۸,۰۰۰ دلار معامله می‌شود.

کارمزدهای بالای اتریوم باعث شده است تا اهمیت راهکارهای لایه دوم بیش از پیش حس شود. سینتتیکس در حال برنامه‌ریزی برای مهاجرت به راهکار لایه دوم آپتیمیستیک (Optimistic) تا به این واسطه میانگین کارمزدها را کاهش دهد. پروتکل‌های دیگر هم به‌دنبال بهره‌گیری از راهکارهای مشابه نظیر اکس‌دای (xDai) یا مهاجرت به شبکه‌های لایه اول مثل پولکادات هستند.

چندلر سانگ (Chandler Song)، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار آنکر نتورک (Ankr Network)، در توصیف روند صعودی گفت:

    روند صعودی بازار باعث شده است تا آسیب‌پذیری‌های زیادی در شبکه اتریوم مشخص شود و بسیاری از پروژه‌های دیفای هم روی شبکه اتریوم اجرا شده‌اند.

برخی معتقدند که برای کاهش کارمزدها نباید تا اتریوم ۲.۰ صبر کرد. تیم بیکو (Tim Beiki)، از توسعه‌دهندگان اتریوم، پیش‌تر گفته بود که پیشرفت‌های قابل‌قبولی ماه گذشته در شبکه آزمایشی طرح بهبود اتریوم ۱,۵۵۹ حاصل شده است.

طرح بهبود اتریوم ۱۵۵۹ سال ۲۰۱۹ توسط ویتالیک بوترین و اریک کانر (Eric Conner) پیشنهاد شد. این طرح شامل یک مکانیزم از بین بردن توکن‌ها برای کاهش نوسانات کارمزدها است. از آنجایی که این طرح باعث می‌شود درآمد ماینرها اندکی کاهش یابد، با مخالفت گسترده جامعه ماینرها همراه شده است.

گری اسکیل (Grayscale) هم پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود که این طرح باعث ایجاد «چرخه‌ای ناتمام از بازخوردهای مثبت» در شبکه می‌شود. طبق پیش‌بینی گری اسکیل، با اجرای این طرح، الگوی عرضه اتریوم تغییر می‌کند و الگوی عرضه تازه می‌تواند قیمت این ارز دیجیتال را با جهشی شدید همراه کند.

منبع: ارز دیجیتال