به فرآیند ساخت بیت کوین، استخراج گفته می شود. استخراج بیت کوین در واقع خدماتی مبتنی بر شبکه است که افراد در اختیار بیت کوین می گذارند و در ازای این کار پاداش یا جایزه دریافت می کنند. استخراج کنندگان بیت کوین با بهره گیری از ابزارهای سخت افزاری تخصصی، شبکه ای ایمن در اختیار کاربران می گذارند و در عوض بیت کوین های جدید به دست می آورند.

استخراج بیت کوین یک کسب و کار رقابتی است. هر چه استخراج کنندگان بیشتری به این شبکه بپیوندند، رقابت بیشتر شده و درآمدزایی و سودآوری از آن سخت تر خواهد شد. استخراج کنندگان بیت کوین برای حضور در این رقابت باید دنبال راه های جدیدی باشند تا هزینه های استخراج را کاهش دهند. لذا شرکت های بزرگ استخراج کننده بیشتر به کشورهایی می روند که مالیات کمتری بپردازند، خدمات اینترنت در آن کشورها ارزان باشد و هزینه هایی مثل برق برایشان به صرفه تر باشد. معمولا برای استخراج به سخت افزار مناسب، نرم افزارهای مرتبط و مخزن یا استخر نیاز است.


مفهوم استخراج

استخراج، فرآیند صرف توان محاسبه برای پردازش تراکنش ها، ایمن سازی شبکه و هم زمان نگهداشتن همه با هم در سیستم است. می توان آن را به منزله مرکز داده های بیت کوین تصور کرد؛ با این تفاوت که طوری طراحی شده است که برای استخراج کنندگانی که در تمام کشورها در حال کارند، کاملا تمرکز زدایی شده باشد و هیچ کسی کنترلی بر شبکه نداشته باشد. به این فرآیند در قیاس با استخراج طلا، استخراج می گویند چون ساز و کار گذرایی دارد که با آن بیت کوین های جدید صادر می شوند. اما بر خلاف استخراج طلا، برای استخراج بیت کوین در ازای سرویس های مفیدی که برای عملکرد یک شبکه پرداخت امن لازم است، جایزه ای هم در نظر می گیرد. تا وقتی آخرین بیت کوین صادر نشده باشد، استخراج بیت کوین همچنان ادامه خواهد داشت.


استخراج بیت کوین به چه صورت است؟

هر کسی می تواند با اجرای نرم افزار روی سخت افزاری ویژه، یک استخراج کننده بیت کوین باشد. نرم افزار استخراج، به انتشار تراکنش ها در شبکه P2P، گوش فرا داده و اقدامات مقتضی جهت پردازش و تایید این تراکنش ها را انجام می دهد. استخراج کنندگان بیت کوین به این دلیل به این کار می پردازند که کارمزد تراکنشی را که کاربران برای پردازش سریع تر تراکنش های خود می پردازند، دریافت کرده و نیز بیت کوین های تازه تولید شده را بر طبق یک فرمول ثابت به جریان اندازند.

تراکنش های جدید برای آنکه پذیرفته شوند باید در بلاکی همراه با سند ریاضی انجام کار قرار گیرند. این مدرک ها را به سختی می توان تولید کرد، چون هیچ راهی برای تولید آن ها نیست، مگر میلیاردها بار محاسبه در ثانیه. استخراج کنندگان باید این محاسبات را انجام دهند تا سرانجام شبکه، بلاک های آن ها را بپذیرد و به آن ها پاداش دهد.هر چه تعداد استخراج کنندگان بیشتر شود، شبکه، یافتن بلاک های مجاز را به طور خودکار دشوارتر می کند تا مطمئن شود که زمان متوسط برای یافتن یک بلاک، همان 10 دقیقه باقی خواهد ماند. در نتیجه، استخراج یک کار بسیار رقابتی است که هیچ استخراج کننده ای نمی تواند کنترلی بر آنچه که درون زنجیره بلاک است، داشته باشد.

برای تحمیل ترتیب زمانی بر زنجیره بلاک، سند انجام کار طوری طراحی می شود که به بلاک قبلی وابسته باشد. به همین دلیل برگشت دادن تراکنش های قبلی به طور نمایی دشوار می شود چرا که لازم است سند انجام کار روی تمامی بلاک های دنباله آن، دوباره محاسبه گردند. اگر در یک زمان، دو بلاک پیدا شود استخراج کنندگان ابتدا به کار روی بلاکی که اول دریافت کرده اند می پردازند و سپس به محض آن که بلاک بعدی پیدا شد به طولانی ترین زنجیره بلاک ها سوییچ خواهند کرد. به این ترتیب به استخراج کنندگان اجازه داده خواهد شد که اجماعی جهانی را بر مبنای قدرت پردازش، حفظ کرده و آن را ایمن کنند.

استخراج کنندگان بیت کوین نه می توانند با تقلب کردن پاداش خود را افزایش دهند و نه می توانند تراکنش های تقلبی را که ممکن است شبکه بیت کوین را خراب کند، پردازش کنند، چون تمامی نودهای بیت کوینی بر اساس پروتکل بیت کوین، هر گونه بلاکی را که شامل داده های غیر مجاز باشد، نخواهند پذیرفت. در نتیجه، حتی اگر نتوان به تمامی استخراج کنندگان بیت کوین اعتماد کرد، امنیت شبکه همچنان برقرار خواهد بود.

استخراج چیزی شبیه به یک بخت آزمایی رقابتی ایجاد کرده و کار را برای کسانی که می خواهند به طور پی در پی بلاک های تراکنشی جدیدی به زنجیره بلاک بیافزایند، دشوار کرده است. لذا از اینکه هر کسی بتواند قدرت بلاک کردن تراکنش های خاصی را به دست بیاورد، جلوگیری کرده و از بی طرفی شبکه محافظت به عمل آورده می شود. همچنین اجازه داده نخواهد شد که افراد با تعویض بخش هایی از زنجیره بلاک، مخارج خودشان را کم کرده و از دیگر کاربران کلاهبرداری کنند. استخراج، برگشت دادن یک تراکنش قدیمی را با الزام به بازنویسی تمام بلاک هایی که در ادامه این تراکنش آمده اند، به طور نمایی دشوارتر ساخته است.


منبع: برگرفته از کتاب ارزهای دیجیتال (بیت کوین، بلاک چین، مفاهیم پایه) نوشته دکتر پیمان اخوان