در قبل چند تا مقاله در مورد معرفی بیت کوین و اینکه "بیت کوین چیست" در سایت گذاشته بودیم، اما از آنجا که خواندن چند مقاله در این مورد می تواند خیلی بهتر از یک مقاله شما را در فهم و درک مفهوم بیت کوین و ویژگی های آن یاری دهد، این مقاله را در این پست قرار دادیم. در مقاله زیر در مورد تعریف بیت کوین، خالق آن و ویژگی هایش بحث شده است. با هم به خواندن این مقاله می پردازیم.

اگر در حال خواندن این مطلب هستید، حتما کلمه بیت کوین به یک طریقی به گوشتان خورده است. در جمع دوستان، تبلیغ‌های آنلاین و یا حتی هنگام خرید آنلاین!

به زبان ساده، بیت کوین یکی از انواع پول‌های دیجیتالی است که به صورت غیرمتمرکز کنترل می‌شود و هیچ نهاد مرکزی مدیریت آن را به عهده ندارد. تمام پول‌هایی که امروز شما از آن استفاده می‌کنید مانند ریال، دلار، یورو و … همگی توسط یک کشور و دولت آن به منظور استفاده مردم ایجاد شده است. ارزش هر پول، میزان اسکناس چاپ شد و در نهایت مقدار کلی آن توسط دولت‌ها تعیین می‌شود. این شرایط و ویژگی‌ها برای بیت کوین متفاوت است.

 

خالق بیت کوین کیست؟

 در سال ۲۰۰۸ فردی به نام ساتوشی ناکاموتو، ایده این شکل از پول را مطرح کرد و دلیل عمده این طرح را نقاط ضعف موجود در مسائل مالی به روش سنتی عنوان کرد. شما از پول خود برای کارهای مختلفی مانند خرید، پس‌انداز، انتقال و جابجایی و… استفاده می‌کنید. برای انجام تمام این کارها شما نیاز به یک واسطه یا شخص ثالث مورد اعتماد دارید. امروزه در تمام دنیا این نهاد واسطه بانک‌ها و موسسات مالی هستند. تمام نقل و انتقالات مالی زیر نظر بانکی که پول شما در آن قرار دارد انجام می‌شود.

امروزه اعتماد به این نهاد های مالی با وجود اتفاقاتی از قبیل ورشکستگی بانک‌ها، بسته شدن موسسات مالی و پیچیده و زمانبر بودن روند اداری آنها کمی سخت شده است. در همین راستا بیت کوین طوری طراحی شده است که پول شما توسط هیچ مرکزیتی کنترل نشود، بلکه در شبکه بازی به نام بلاک چین نگه داری شده که توسط مردم در سراسر دنیا اداره می‌شود.

 

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

تمام کسانی که در دنیا به شبکه بیت کوین سرویس‌ می‌دهند، یک نسخه از شبکه و تمام تراکنش‌های ذخیره شده را در سیستم خود دارند و قادر خواهند بود تراکنش‌ها را تایید کنند. به اینکار اصطلاحا استخراج یا ماینینگ و به این افراد ماینر می‌گویند. شاید برایتان جالب باشد که شما هم می‌توانید ماینر باشید!

اگر تا امروز قصد این را داشته‌اید که برای کسی خارج از کشور پول بفرستید، حتما با مشکلات آن مواجه شده‌اید. فرایند پیچیده تبدیل پول، هزینه و کارمزد زیاد و مدت زمانی که انتقال شما انجام شود، حتما برایتان خسته کننده بوده است. با بیت کوین این مراحل خیلی کوتاه شده و تراکنش شما در کمتر از چند دقیقه و با کارمزدی تقریبا ناچیز از کشوری به کشور دیگر انجام می‌شود.

 

بیت کوین چه ویژگی دارد؟

تمام تراکنش‌ها در شبکه بلاک چین ذخیره می‌شود و همه می‌توانند یک نسخه از آن را داشته باشند و شاهد تمام تراکنش‌ها باشند. این موضوع باعث ایجاد دو مزیت بزرگ برای بیت کوین می‌شود:

۱.شفافیت که از انجام تخلفاتی که به روش‌های معمول در پشت پرده انجام میشد جلوگیری می‌کند.

۲.امنیت؛ چرا که اگر کسی بخواهد در شبکه دستکاری کند افراد دیگر که آنها هم نسخه اصلی شبکه بیت کوین را دارا هستند متوجه این موضوع می‌شوند و عملا چنین کاری غیر ممکن خواهد بود.

در کنار همه این ویژگی‌ها می توان به این موضوع هم اشاره کرد که بیت کوین یک پول دیجیتال است که ماهیت فیزیکی ندارد. در نگاه اول ممکن است این موضوع عجیب به نظر برسد اما اگر کمی دقت کنیم متوجه می‌شویم که امروز خیلی کمتر از اسکناس استفاده می‌کنیم و تقریبا همه کارهای خود را با کارت‌های بانکی انجام می‌دهیم. انتخاب روش دیجیتال به محیط زیست و هزینه‌های هنگفت تولید اسکناس نیز کمک زیادی می‌ کند،

 
 
دنیای مدرن و دیجیتال امروزی در تلاش برای انتخاب و تولید بهترین روش برای مسائل حیاتی بشر امروزی است. بیت کوین و سایر پول‌های دیجیتال با باز کردن دریچه‌ای جدید به دنیای تکنولوژی و فناوری‌های مالی، تحولی عظیم و انقلابی محسوب می‌شوند.

 

منبع: وبسایت میهن بلاکچین، بیت کوین (Bitcoin) چیست؟ + ویدئو