روز به روز آشنایی مردم با ارزهای دیجیتال و مفهوم آن بیشتر می گردد و افراد بیشتری خواهان افزایش دانش خود در مورد این پدیده جدید هستند. در میان ارزهای دیجیتال مسلما بیت کوین چیز دیگری است و جایگاه ویژه خود را دارد. در راستای این موارد، خالی از لطف نیست که توضیح و شرح کوتاهی درباره بیت کوین، کارکرد و عملکرد آن و استخراج آن برای آشنایی بیشتر با این مفاهیم را با هم بخوانیم. متن زیر به چگونگی کارکرد بیت کوین، استخراج این ارز دیجیتال و راه های به دست آوردن آن می پردازد که با هم می خوانیم.

 

بیت کوین چگونه کار می کند؟

از دید کاربر، بیت کوین چیزی بیش از یک اپ روی گوشی تلفن همراه و یا یک برنامه کامپیوتری که یک کیف پول بیت کوینی شخصی برایش تهیه کرده و به کاربر اجازه می دهد تا با آن به ارسال یا دریافت بیت کوین ها بپردازد، نیست. برای بیشتر کاربران، روش کار بیت کوین در همین حد است.

در پشت این ماجرا، شبکه بیت کوین، یک دفتر کل عمومی به نام "زنجیره بلاک" را به اشتراک گذاشته است. این دفتر کل شامل تمامی تراکنش هایی است که تا کنون پردازش شده است و به کامپیوتر کاربر اجازه می دهد تا درستی هر تراکنش را بیازماید. اعتبار هر تراکنش به وسیله امضای دیجیتالی مربوط به آدرس های ارسال، محافظت می شود و به همه کاربران اجازه می دهد تا بر ارسال بیت کوین ها از آدرس های بیت کوینی خود، کنترل کامل داشته باشند. افزون بر این، هر کسی می تواند تراکنش ها را با استفاده از توان محاسباتی سخت افزاری که ویژه این کار است، پردازش کرده و برای این سرویس، بیت کوین هایی را هم به عنوان جایزه به دست آورد. به این کار اصطلاحا "استخراج" می گویند.

 

استخراج بیت کوین ها

بیت کوین ها در فراآیندی رقابتی و تمرکز زدایی شده که "استخراج" نام دارد، تولید می شوند. این فرآیند مستلزم آن است که افراد از شبکه برای خدمات خود، جایزه دریافت کنند. استخراج کنندگان بیت کوین ها تراکنش ها را پردازش کرده و با استفاده از سخت افزار تخصصی، شبکه را ایمن کرده و در عوض بیت کوین های جدید جمع آوری می کنند.

طراحی پروتکل بیت کوین به گونه ایست که بیت کوین های جدید را با نرخ ثابتی تولید می کند. به این ترتیب استخراج بیت کوین یک کسب و کار رقابتی خواهد شد. اگر استخراج کنندگان بیشتری به شبکه بپیوندند، سودآوری مرتبا دشوار خواهد شد و استخراج کنندگان باید به دنبال بازده برای کاهش هزینه های استخراج باشند. هیچ مرجع مرکزی یا توسعه دهنده ای، اختیار آن را ندارد تا سیستم را برای افزایش سود، کنترل یا دستکاری کند. هر گره بیت کوین در جهان، هر آنچه را مطابق با قوانین مورد انتظار سیستم نباشد حذف خواهد کرد.

بیت کوین ها با نرخی کاهنده و قابل پیش بینی، تولید می شوند. تعداد بیت کوین های جدیدی که هر سال تولید می شود، به طور خودکار در طول زمان نصف می شود تا اینکه مجموع بیت کوین های موجود به 21 میلیون برسد. از این هنگام به بعد، دیگر بیت کوینی صادر نخواهد شد. در این نقطه، احتمالا به طور اختصاصی به استخراج کنندگان بیت کوین مقدار کمی کارمزد تراکنش پرداخت خواهد شد.

بیت کوین از این جهت که فقط تا 21 میلیون عدد از آن ساخته خواهد شد، منحصر به فرد است. اما این هرگز یک محدودیت به شمار نمی آید، چون بیت کوین ها می توانند با واحدهای کوچک تر از یک بیت کوین، مثلا بیت، شمارش شوند. یک بیت کوین 1,000,000 بیت است. اگر در آینده با کوچک تر شدن اندازه متوسط تراکنش، نیازی احساس شود، بیت کوین ها می توانند تا 8 رقم اعشار (0.00000001 بیتکوین) و به طور بالقوه حتی واحدهای کوچکتر، تقسیم گردند.

 

چگونه کسی می تواند بیت کوین به دست آورد؟

استخراج بیت کوین که در واقع همان فرآیند پردازش تراکنش های بیت کوین است، اولین روش به دست آوردن بیت کوین است. اگر چه ممکن است افرادی باشند که بخواهند بیت کوین ها را در برابر کارت اعتباری یا پرداخت پی پال بفروشند. به طور کلی راه های تهیه بیت کوین به این صورت است:

  • استفاده از روش پرداخت بیت کوین و فروش کالا و خدمات به افراد دیگر
  • دریافت بیت کوین به عنوان دستمزد یک فعالیت
  • خرید از مبادله گرهای آنلاین
  • مبادله مستقیم
  • مبادله بیت کوین ها با دوستان و افراد نزدیک
  • به دست آوردن بیت کوین از راه استخراج
  • خرید بیت کوین ها از صرافی ها

 

منبع: ارزهای دیجیتال (بیت کوین،بلاک چین و مفاهیم پایه)، دکتر پیمان اخوان