پدیده ارز دیجیتال چیست؟ اولین ارز دیجیتال کدام است؟ تاریخچه ارزهای دیجیتال به کجا می رسد؟ ویژگی های این گونه ارزها کدامند؟ ارزهای دیجیتال مشهور و مهم کدام ها هستند؟ در اینجا مقاله ای در مورد دنیای ارزهای دیجیتال می خوانید و خواهید توانست جواب های مختصری در مورد سوال هایی از قبیل سوال هایی که گفته شد، پیدا کنید و همچنین آشنایی مختصری با تاریخچه، خصوصیات و ویژگی های ارزهای دیجیتال پیدا خواهید کرد.

ارز دیجیتال پدیده تازه و نو ظهوری است که قدمت آن به کمتر از یک دهه می رسد. این پدیده نوظهور کم کم دارد جای خود را در عرصه اقتصاد و تجارت جهانی می گشاید و افراد و دولت ها با آن به تدریج آشنا می شوند. ارزهای دیجیتال، ارزهای رمز نگاری شده هستند که نظارت خاصی از سوی نهاد یا دولتی بر روی آن نیست و در واقع تک تک مجموع افراد استفاده کننده از آنها هستند که دنیای آن را شکل می دهند. ولی در عین حال از امنیت بالایی در زمینه نگهداری و نقل و انتقالات برخوردارند.

اولین ارز دیجیتالی که رونمایی شد بیت کوین بود که ساتوشی ناکاموتو پدید آورنده این اولین و مهمترین ارز دیجیتال بود که بعدها واحد کوچکتر این پول الکترونیکی به نام او یعنی ساتوشی نامیده شد. هر ساتوشی برابر 0.00000001 بیت کوین می باشد. ارزهای بسیار دیگری بعد از آن پا به عرصه وجود نهادند که هیچکدام از نظر اهمیت، اعتبار و ارزش به پای بیت کوین نمی رسند. گرچه این ارزها نتوانستند جای بیت کوین را بگیرند ولی هر کدام ارزش و جایگاه خاص خود را دارند. از مهمترین و شناخته شده ترین این ارزها می توان از اتریوم، دش، لایت کوین، داگ کوین، ریپل، مونرو، پیر کوین، بلک کوین، پرایم کوین، رد کوین، بیت کر و بیت کوین کش و بیت کوین گلد که از مشتقات بیت کوین به حساب می آیند و  ... را نام برد که در این میان به ترتیب، بیت کوین کش، اتریوم و دش بیشترین ارزش را دارند ولی باز در برابر ارزش بیت کوین حرفی برای گفتن ندارند.

یکی از دلایل ارزش بالای بیت کوین، محدودیت در تعداد این ارز دیجیتال و محبوب است. حداکثر 21 میلیون از این ارز قابل استخراج است و امکان افزایش آن وجود ندارد. پس یکی از عوامل بسیار موثر در زمینه ارزش گذاری ارزهای دیجیتال، تعداد آنها می تواند باشد. در ماههای اخیر ارزش ارزهای دیجیتال بسیار رشد چشمگیری داشته است و همه افراد و موسسات بین المللی را متعجب ساخته است و دولتها هنوز دقیقا نمی دانند که در مقابل این پدیده جدید در زمینه اقتصاد چه واکنشی نشان دهند. هرچه جلوتر می رویم وضعیت و آینده ای روشن تر برای دنیای ارزهای دیجیتال می توان متصور شد.

همانطور که در بالا گفتیم در ماههای اخیر قیمت و ارزش ارزهای دیجیتال در مقابل ارزهای سنتی مانند دلار و یورو افزایش چشمگیری داشته است، به طوریکه ارزش بیت کوین در مقطعی تا نزدیکی بیست هزار دلار نیز رسید. گرچه در حال حاضر این موج تا حدی فروکش کرده است و ثبات بیشتری در این زمینه شاهد هستیم ولی باز نمی توان چشمها را بر روی این رشد چشمگیر بست و آن را نادیده گرفت. به هر حال چه بخواهیم و چه نخواهیم ارزهای دیجیتال امروزه کاربرد بسیاری پیدا کرده اند و افراد زیادی از طریق آنها به کسب و کار، داد و ستد و نقل و انتقال می پردازند. مطمئنا یکی از اصلی ترین فاکتورهای تعیین کننده کاربرد و ارزش و همچنین گستره این ارزهای نوظهور به واکنش دولتها در برابر آنها بستگی دارد و واکنش مثبت آنها نسبت به این پدیده می تواند باعث بالا رفتن ارزش و کاربرد آن شود. همانطور که واکنش منفی در این میان باعث سقوط ارزش و کارکرد آنها خواهد شد. شاید در روزگاری نه چندان دور ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت کوین جای پولهای فعلی را بگیرند و حتی برای خرید روزانه نیز از آنها استفاده شود. در آخر باید گفت که به دنیای ارزهای دیجیتال خوش آمدید.

 نوشته توسط: پدرام (ادمین)

منبع: وبلاگ کمک درآمد اینترنتی