بیت کوین ها ارزشمندند چون به عنوان شکلی از پول، مفید هستند. بیت کوین ویژگی های پولی دارد (پایداری، قبلیت حمل و نقل، تعویض پذیری، کمیابی، بخش پذیری و شناخت پذیری). ویژگی های بیت کوین بر مبنای خواص ریاضی استوار شده است، نه بر مبنای خصوصیات فیزیکی (مانند طلا و نقره) و بر اساس اعتماد بر مرجعی مرکزی، مختصر آن که، این ریاضیات است که بیت کوین را پشتیبانی می کند. با این ویژگی ها، تمام آنچه که برای شکلی از پول بودن و ارزش داشتن لازم است، اعتماد و پذیرش است. در مورد بیت کوین، رشد کاربران، سوداگران و کسب و کارهای نوپا، گویای مطلب است. مانند تمامی ارزها، بیت کوین ارزش خود را تنها و به طور مستقیم از کسانی می گیرد که آن را برای پرداخت وجه پذیرفته اند.

ولی آیا بیت کوین می تواند ارزش خود را از دست دهد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت آری، احتمال دارد ... ! تاریخ پر است از ارزهایی که ورشکست شدند و دیگر استفاده ای از آن ها نمی شود، مثلا مارک آلمان در دوران جمهوری ویمار و اخیرا نیز دلار زیمباوه، اگر چه که شکست ارزهای قیلی معمولا به دلیل تورم زیاد بود که غیر ممکن است برای بیت کوین اتفاق بیفتد، ولی همواره احتمال شکست های فنی، ارزهای رقیب، مسائل سیاسی و جز آن وجود دارد. یک قاعده سر انگشتی ساده می گوید که هیچ ارزی را نباید مطلقا ایمن از ورشکستگی یا شرایط دشوار دانست. بیت کوین در طی سال ها پس از آغاز به کارش، ثابت کرده که قابل اعتماد است و پتانسیل زیادی برای رشد دارد. اما هیچکس در آن موقعیت نیست که بتواند آینده بیت کوین را پیش بینی کند.

ضمنا ممکن است ارز دیجیتال بهتری ساخته شود و چنین اتفاقی هیچ بعید نیست. بیت کوین تا کنون به میزان قابل ملاحظه ای، مردم پسندترین ارز مجازی تمرکززدایی شده است، اما نمی توان تضمین کرد که در آینده هم این موقعیت را حفظ کند. هم اکنون تعدادی ارزهای دیگر هم هستند که از بیت کوین الهام گرفته اند ولی باید توجه داشت که یک ارز جدید باید بسیار بهبود یابد تا بتواند به لحاظ داشتن بازارهای با ثبات، بر بیت کوین پیشی بگیرد. تا زمانی که بخش های اساسی پروتکل تغییر نکند، بیت کوین می تواند اصلاحات و بهبودهای یک ارز رقابتی را داشته باشد.

به هر حال، سرمایه گذارها همین الان هم به بیت کوین لقب طلای دیجیتال را داده اند که البته با توجه با رشد ارزشی که این ارز به ویژه در سال 2017 داشت، کاملا هم طبیعی است.

ارزهای دیجیتال ثابت کرده اند که در کشورهایی مثل زیمباوه و ونزوئلا که پول رایج به خاطر تورم ارزش خود را از دست داده، می توانند نقش مهمی را ایفا کنند. به عنوان مثال کاراکاس مجبور شد تا اسکناس 100 هزار بولیواری چاپ کند، این در حالی است که سال گذشته بزرگ ترین واحد پولی آن ها 100 بولیوار بود، کریستین لاگارد مدیر موسسه مالی بین المللی، اخیرا گفته است: به کشورهایی فکر کنید که ساختارهای ضعیف و ناپایداری دارند. به جای اینکه ارزهای سایر کشورها مثل دلار را قبول کنند بعضی از این کشورها و اقتصادها می توانند از این پس ارزهای دیجیتال استفاده کنند.

اقتصاد دانان معتقد هستند که بیت کوین می تواند برای مردم کشورهای در حال توسعه نیز جذاب باشد. چرا که در این کشورها دسترسی به اینترنت راحت تر از دسترسی به حساب های سنتی بانک ها است. با این حال بانک های مرکزی و موسسات مالی نگران هستند که ارزهای دیجیتال به منظور خریدهای غیر قانونی مورد استفاده قرار بگیرند و به شدت به آن بدبین هستند. تیژان تیام، مدیر بانک بزرگ کریدیت سویز می گوید: بیت کوین تعریف دقیق حباب است. فرانکوئیس ویلروی، رئیس بانک مرکزی فرانسه می گوید: افرادی که امروز بیت کوین می خرند به اختیار خود این ریسک را انجام می دهند.

جین تیرول برنده جایزه نوبل اقتصاد هم اصرار دارد که وضعیت کنونی بیت کوین قطعا یک حباب است. او به خبرگزاری فرانسه گفت: این ارزی است که هیچ ارزش ذاتی ندارد. می تواند در عرض یک روز از بین برود. من کاملا مخالف سرمایه گذاری بانک های فرانسوی در آن هستم.

اوئلر هرمس، اقتصاددان شرکت بیمه سابرن از مقامات مالی می خواهد تا به سرمایه گذارها در مورد ریسک های احتمالی هشدار بدهند. او می افزاید: می توان پول زیادی به دست آورد، البته پول زیادی را هم می توان از دست داد. شاهد افزایش اشتیاق زیادی برای سرمایه گذاری روی بیت کوین هستیم اما همه از ریسک های آن مطلع نیستند.

بیت کوین به طور مرتب شاهد صعود و سقوط های شدیدی بوده است. یک سری عوامل روی ارزش بیت کوین اثر می گذارند مثل: اختلاف بین افرادی که روی شبکه نظارت می کنند، افرادی که بیت کوین را استخراج می کنند، زمانی که مقام های مالی هر نوع هشداری می دهند یا اینکه اطلاعات کاربران مورد هک قرار می گیرد. اما در اغلب موارد بیت کوین دوباره ارزش خود را پیدا می کند.

 

منبع: ارزهای دیجیتال (بیت کوین،بلاک چین و مفاهیم پایه)، دکتر پیمان اخوان