در جهان امروز بیش از 80 درصد امور روزمره ما به شرکت ها و سازمان های واسطه وابسته است. وقتی شما در بانکی حساب باز می کنید یا وارد ایمیل شخصی خود می شوید، در حقیقت از سازمان های واسطه کمک گرفته اید. شرکت ها و سازمان های واسطه بر تمام اطلاعات شما کنترل دارند. مثلا وقتی به دوست خودتان در تلگرام پیام می فرستید در حقیقت این پیام را ابتدا برای پایگاه های داده تلگرام ارسال می کنید و پایگاه داده تلگرام آن را برای دوست شما می فرستد.

در پایگاه های داده بلاکچین، داده ها بین میلیون ها کامپیوتر توزیع شده اند و هیچ کس قادر به کنترل مرکزی داده ها نیست و اگر شخصی بخواهد بلاک چین را هک کند باید بیش از 51 درصد از کامپیوترهای شبکه را که با رمزنگاری پیشرفته حفاظت شده اند، هک کند که تقریبا غیر ممکن است. مثلا اگر توییتر روی بلاک چین اجرا شود هیچکس به جز شما نمی تواند توییت های خودتان را پاک کند، حتی مدیران توییتر. بلاک چین برای بسیاری از صنایع و مشاغل قابل استفاده است مانند رای گیری، پرداخت، سیستم های اداری، ذخیره قراردادها و غیره.

تصور کنید اگر رای گیری در کشوری با فناوری بلاکچین انجام شود، رای ها تنها درعرض حداکثر یک ساعت بعد از رای گیری بدون نیاز به نیروی انسانی شمارش خواهند شد و به دلیل اینکه این کار روی بلاکچین انجام شده است، هیچ گونه خطا یا اشتباهی در رای ها امکان پذیر نیست.

زنجیره بلوک همان بستری است که بیت کوین بر پایه آن استخراج و مبادله می شود. به همین دلایل بیت کوین که از فناوری بلاک چین استفاده می کند به سرعت محبوب شد و با سرعت به سمت قله های ارزش اقتصادی در حال حرکت است. بیت کوین بدون نیاز به ثبت نام و یا شرکت های واسطه می تواند تراکنش ها را خیلی سریع و راحت انجام دهد. امروزه فروشگاه ها و شرکت های بزرگ جهان قابلیت خرید با بیت کوین را فراهم کرده اند و یا در شرف پذیرش آن هستند.

در حال حاضر سامانه های اداری و بانک ها در معرض جرایم سایبری قرار دارند؛ اما بلاک چین می تواند جلوی همه آنها را بگیرد. بلاک چین می تواند با استفاده از جایگزین کردن پردازش های موجود پیچیده، تمام تراکنش های انجام شده را ضبط و نگهداری کند. مدیر بخش فناوری و راهبردهای شرکت انگلیسی هدلاندن می گوید: بلاک چین پایگاه داده ای است که محیط امن یکپارچه ای را در محیط های نا امن ایجاد می کند. به این معنا که تمام اطلاعات معاملات انجام شده در هر صنعتی را ذخیره می کند. می توان از این فناوری در زمینه های مالی، حسابرسی، پزشکی و صنعت نیز استفاده کرد.

ادامه دارد ...


منبع: کتاب ارزهای دیجیتال، پیمان اخوان