بهای بیت کوین با قانون عرضه و تقاضا معلوم می شود. با افزایش تقاضا برای بیت کوین، بهای آن نیز افزایش می یابد و با کاهش تقاضا، از بهای آن کاسته می شود. تعداد بیت کوین های در گردش محدود است و بیت کوین های جدید با نرخی کاهنده و قابل پیش بینی تولید می شوند که به این معنی است که تقاضا باید تابعی از این سطح تورم باشد تا بتواند قیمت را ثابت نگهدارد. چون بازار بیت کوین در مقایسه با آنچه که باید باشد، هنوز کوچک است، بنابراین، برای بالا و پایین رفتن قیمت بازار نیاز به مقدار چشمگیری پول نیست و در نتیجه قیمت بیت کوین هنوز بسیار متغیر است، گاه پایین می رود و گاه سریع افزایش قیمت پیدا کرده و شاید حتی منجر به ایجاد حباب شود. البته این افزایش سریع قیمت نیست که حباب ایجاد می کند، بلکه ارزش بیش از حد گذاردن به صورت مصنوعی است که موجب تشکیل حباب می شود. هرگاه صدها هزاران نفر از مشارکت کنندگان در بازار، انتخاب هایی بر مبنای عملکرد فردی داشته باشند باعث می شود که قیمت بیت کوین ها زمانی که قیمت بازار در حال تعیین شدن است، نوسان کند. تغییرات احساسی، اختلاف زیاد بین ارزش و قیمت که بر مبنای اقتصاد بیت کوینی نباشد، پوشش مطبوعاتی فزاینده که موجب تحریک تقاضای سوداگرانه می شود، ترس از عدم قطعیت، اخبار، شور و شوق غیرمنطقی خارج از عرف، حرس و طمع، همه و همه از عوامل بالا و پایین رفتن قیمت بیت کوین هستند.
همان طور که در مقدمه نیز ذکر شد بیت کوین با قیمت صفر دلار در سال 2009 کار خود را شروع کرد و در 22 می 2010، برای اولین بار یک شخص حقیقی 10 هزار بیت کوین برای خرید دو پیتزا به قیمت دلار پرداخت کرد. در 9 فوریه 2011 بود که هر قیمت بیت کوین تقریبا برابر یک دلار ارزش پیدا کرد و در همین سال، خبر شروع به کار وبسایت های فروش مواد مخدر سبب رشد قیمت بیت کوین به 17 دلار شد. در سال 2012 برخی شرکت ها شروع به پذیرفتن بهای خدمات خود به بیت کوین کردند که موجب رشد آن شد. بحران مالی قبرس و شروع به خرید بیت کوین توسط میلیونرها سبب شد تا ارزش بیت کوین از 80 دلار به 260 دلار افزایش پیدا کند.
بازیگر مشهور چینی جت لی، به خاطر زلزله ای که در چین رخ داده بود از مردم تقاضای پول کرد و یک آدرس حساب بیت کوین ارائه کرد. همین اتفاق سبب پوشش گسترده رسانه ها از بیت کوین شد. به طوری که قیمت بیت کوین در 29 نوامبر 2013 به 1132 دلار رسید. ولی پس از آن با مخالفت بانک مرکزی چین افت چشمگیر معاملات در بازار چین را شاهد بودند. به طور خلاصه سال 2014 را سال سقوط قیمت ها، سال 2015 را سال ثبات قیمت بیت کوین، سال 2016 را سال شروع نوسان های قیمت بیت کوین و سال 2017 را سال شکسته شدن رکوردهای قیمت و پس از آن در سال 2018 و تا کنون (ابتدای دسامبر) شاهد افت مجدد قیمت ها هستیم.

 

منبع:  ارزهای دیجیتال (بیت کوین،بلاک چین و مفاهیم پایه)، دکتر پیمان اخوان