سال ها پس از پیدایش بیت کوین، هنوز قوانین پروتکل و رمزنگاریی که در آن استفاده شده، معتبر است و این نشانه خوبی است از اینکه مفهوم آن به خوبی طراحی شده است. اما در طول زمان نقایص امنیتی در پیاده سازی نرم افزارهای مختلف، پیدا و برطرف شده است. امنیت نرم افزار بیت کوین همانند نرم افزارهای دیگر، به سرعت پیدا شدن عیب ها و رفع آن ها بستگی دارد. هر چه این موارد بیشتر کشف شوند، بیت کوین بلوغ بیشتری به دست خواهد آورد.
بین دزدی و رخنه های امنیتی که در کسب و کارها و مبادلات مختلف رخ می دهد، اغلب سوتفاهم هایی وجود دارد. هر چند هر دوی این ها ناخوشایندند ولی هیچکدام نه به معنای هک شدن خود بیت کوین است و نه نشان از عیوب ذاتی بیت کوین دارد؛ درست مثل سرقت از یک بانک که به معنای تقلبی بودن دلار نیست. اما دقیق تر آنست که بگوییم مجموعه کاملی از اقدامات خوب و راه حل های امنیتی شهودی لازم است تا از پول کاربران محافظت بهتری به عمل آید و خطرات کلی از دست دادن پولشان کاهش یابد. در طول چندین سال گذشته، ویژگی های امنیتی مانند رمزگذاری کیف پول، کیف پول های آفلاین، کیف پول های سخت افزاری و تراکنش های چند امضایی، به سرعت توسعه یافته اند.
فناوری بیت کوین – پروتکل آن و رمزنگاری – سابقه ردیابی امنیتی قوی دارد و شبکه بیت کوین احتمالا بزرگ ترین پروژه محاسبات توزیع شده در جهان است. بیشترین آسیب پذیری بیت کوین ناشی از خطای کاربر است. ممکن است فایل های کیف پول بیت کوینی که کلیدهای محرمانه لازم را ذخیره می کند، به طور تصادفی حذف، کم و یا دزدیده شوند، درست مانند آنکه پول نقد واقعی، به شکل دیجیتال ذخیره شده باشد. خوشبختانه کاربران می توانند اقدامات امنیتی مطمئنی را به کار بندند تا از پول خود محافظت کنند یا از آن دسته از تامین کنندگان خدمات که سطوح امنیتی خوب و نیز بیمه بر علیه دزدی یا گم شدن ارائه می کنند، استفاده کنند.
شایان ذکر است که تغییر دادن پروتکل بیت کوین به این آسانی ها ممکن نیست. هر مشتری بیت کوینی که از همان قوانین یکسان پیروی نکند نمی تواند قوانین خودش را به کاربران دیگر اعمال کند. همانطور که بر طبق مشخصات فعلی، خرج کردن دوباره در همان زنجیره بلاک ممکن نیست، خرج کردن بیت کوین ها بدون یک امضای مجاز هم ممکن نیست. بنابراین امکان ندارد که بتوان مقادیر کنترل نشده ای از بیت کوین ها را به یکباره تولید کرد، دارایی کاربران دیگر را خرج کرد، شبکه را برای همیشه از کار انداخت و یا کارهایی از این دست انجام داد.
اما به هر حال، بیشتر استخراج کنندگان می توانند تراکنش های اخیر را به دلخواه بلاک کرده و یا برگشت دهند. بسیاری از کاربران نیز می توانند برای اعمال و پذیرش بعضی تغییرات، فشار وارد کنند. چون بیت کوین فقط زمانی به درستی کار می کند که بین تمامی کاربران اجماع کامل حاصل شده باشد، بنابراین تغییر دادن پروتکل می تواند بسیار دشوار باشد و لازم است اکثریت قریب به اتفاق کاربران این تغییرات را بپذیرند. به گونه ای که بقیه کاربران تقریبا هیچ انتخابی جز پیروی از اکثریت را نداشته باشند. به عنوان یک قاعده کلی، به سختی می توان تصور کرد که چرا یک کاربر بیت کوین باید تغییری را بپذیرد که ممکن است پول او را به خطر بیندازد.
شبکه بیت کوین می تواند تعداد بسیار بیشتری تراکنش در ثانیه را نسبت به چیزی که امروزه انجام می دهد، پردازش کند. اما هنوز آماده نیست تا به جایگاه شبکه هایی مانند شبکه کارت های اعتباری بزرگ برسد. برای از میان برداشتن محدودیت های کنونی، کارهایی در دست اقدام است و الزامات آینده به خوبی شناسایی شده اند. از زمان پیدایش شبکه بیت کوین، همه ابعاد آن در فرایند مداومی از بلوغ، بهینه سازی و تخصصی شدن بوده است و انتظار می رود که در سال های آینده نیز این راه ادامه یابد. با افزایش ترافیک، ممکن است تعداد بیشتری از کاربران بیت کوینی از کلاینت های سبک تر استفاده کنند و نودهای شبکه کامل، به سرویسی تخصصی تر تبدیل شوند. برای دانستن جزئیات بیشتر می توان به ارتقا روی صفحات ویکی اشاره کرد.

 

منبع: ارزهای دیجیتال (بیت کوین،بلاک چین و مفاهیم پایه)، دکتر پیمان اخوان