پول در طی زمان در شکل های مختلفی بروز و ظهور پیدا کرده و در قالب های متفاوتی خدمات مبادلاتی خود را برای جوامع ارائه داده است. از ابتدایی ترین شیوه های مبادله که به بیش از هزاران سال پیش باز می گردند تا پیدایش چند هزار ساله سکه های فلزی، تاسیس اولین شبکه بانک ها که به واسطه اعتبارشان میانجی مبادلات پر ارزش می شدند و شکل گیری اولین بانک ها در اروپا، حجم گسترده و لجام گسیخته پول ریخته شده در بازار به کنترل خاص و علمی نیاز داشت. این موضوع، نیاز به بازمهندسی بانک های مرکزی به عنوان کنترل کننده پولی در کشورهای مختلف رایج کرد. قرن بیستم با سیل عظیم مدرنیزاسیون، تحولاتی شدیدی در سازوکار پولی و بانکی ایجاد کرد. پدیده اینترنت که جزو نیرومندترین امواج فناوری در اواخر قرن بیستم بود، پیش زمینه بانکداری الکترونیک را پدید آورد. در ادامه با گسترش و پیشرفت هوش مصنوعی و تلفیق علوم کامپیوتر و ریاضیات و اقتصاد، شبکه سراسری اینترنت به عنوان زیرلایه بانکداری جای پای خود را محکم کرد.

در این بین، پیدایش فناوری جدیدی معادلات را عوض کرد: بلاک چین یا زنجیره بلوکی که منجر به بروز پدیده ای به نام پول دیجیتالی شد. نام هایی چون ارز رمزنهاد، کریپتوکارنسی، ارز رمزینه، ارز رمزپایه و ارز دیجیتالی از دیگر نام های این پدیده است. "بیت کوین" به عنوان اولین و برجسته ترین عضو این خانواده است که مدعی جایگزینی با سیستم پولی دنیا است. کارشناسان بسیاری معتقدند چرخشی که از سکه به حواله و از حواله به اسکناس در طول تاریخ ثبت شده است، احتمال وقوع دگردیسی جدیدی به سمت و سوی محوریت یافتن ارز دیجیتالی را محتمل تر می کند. شناخت و درک پدیده بیت کوین و چگونگی عملکرد آن، نیازمند گذراندندو پیش نیاز مفهومی است. اولین پیش نیاز شناخت ساختار پایگاه داده های اینترنتی است و شناخت ساز و کار بلاک چین یا همان زنجیره بلوکی، دومین پیش نیاز آشنایی با پدیده بیت کوین است.

بیت کوین با قیمت صفر دلار در سال 2009 کار خود را شروع کرد و در 22 می 2010، برای اولین بار دو عدد پیتزا به قیمت 10000 بیت کوین (ارزش آنها 25 دلار بود) خریداری شد. در آن زمان ارزش هر بیت کوین 0.0025 دلار بود. این روز به روز "پیتزایی بیت کوین" مشهور شده است که در آن، یک شخص حقیقی 10 هزار بیت کوین برای خرید دو پیتزا به قیمت 25 دلار پرداخت کرد. این میزان از بیت کوین در هفته اول ماه نوامبر سال 2017 بیش از 70 میلیون دلار ارزش داشت.

در 9 فوریه 2011 بود که قیمت هر بیت کوین تقریبا برابر یک دلار ارزش پیدا کرد. بعد از این واقعه بود که توجه رسانه ها به بیت کوین جلب شد، به طوری که وبسایت رسمی بیت کوین ساعاتی از دسترس خارج شد.

در همین سال، خبر شروع به کار وبسایت هایی که می توانستید با بیت کوین از آن ها مواد مخدر بخرید، سبب رشد بیت کوین به 17 دلار شد.

سال 2012 همراه با خبرهای خوبی برای این ارز مجازی بود. از جمله این که سرویس مدیریت وبسایت وردپرس شروع به قبول بیت کوین کرد. در این سال استخراج کنندگان شاهد نصف شدن دستمزدهای خود از استخراج بیت کوین بودند. چرا که پروتکل بیت کوین از قبل مشخص کرده بود که هر 4 سال یکبار، این دستمزدها نصف شود تا این که در سال 2140 به صفر برسد. ادامه دارد ...

 

منبع: کتاب ارزهای دیجیتال، دکتر پیمان اخوان