فردی (یا افرادی) به نام مستعار ساتوشی ناکاموتو با اختراع یک شیوه اثبات کاری در شبکه همتا به همتا، راهی نو و جایگزین برای سیستم های مالی آنلاین پیشنهاد کرد. بیت کوین یک نوآوری جدید اینترنتی هست و توسط کاربرانش در حال توسعه است.

بیت کوین اولین پیاده سازی مفهوم ارز سری است که اولین بار در سال 1998 توسط وی دای توصیف شده بود و بیان می کرد که این مفهوم، نوع جدیدی از پول است که برای کنترل تولید و تراکنش های روی آن، به جای یک مرجع مرکزی، از رمزنگاری استفاده شده است.

هم زمان شدن بحران مالی سال 2008 میلادی و همچنین شکست واحدهای پولی جهانی و سود و فساد زیاد در سیستم های بانکی باعث بالا بردن ارزش این ایده و افزایش اعتبار بیت کوین شد.

مشخصات اولین بیت کوین و اثبات مفهوم آن در سال 2009 توسط ساتوشی ناکاموتو در یک فهرست ایمیل رمزنگاری شده منتشر گردید. ساتوشی بدون آنکه چیز زیادی از خودش فاش سازد، پروژه را به اواخر سال 2010 موکول کرد. از آن موقع تعداد توسعه دهندگان بسیاری که روی بیت کوین کار می کنند به طور نمایی رشد کرده است. با اینکه ممکن است ندانیم او کیست، اما می دانیم که او چه کرد. وی با انتشار یک جزوه در فهرست پستی رمزنگاری در نوامبر 2008 مبتکر پروتکل بیت کوین محسوب می شود. وی سپس اولین نسخه نرم افزار بیت کوین را در سال 2009 منتشر کرد و از طریق فهرست پستی با دیگران روی این پروژه کار کرد تا اینکه وی نهایتا در پایان 2010 از جمع ناپدید شد. اگر چه وی با افراد بسیاری با تیم متن باز کار کرد، اما هرگز چیزی شخصی درباره خودش افشا نکرد و آخرین جمله ای که از وی شنیده شده است، در بهار 2011 بوده وقتی که وی گفت که " دنبال کارهای دیگر رفته" است.

گمنامی ساتوشی اغلب باعث نگرانی های ناموجهی می شود که بسیاری از آن ها به فهم نادرست از طبیعت متن باز بیت کوین بر می گردد. پروتکل بیت کوین و نرم افزار به صورت باز منتشر شده است و هر توسعه دهنده ای در هر کجای دنیا می تواند کد آن را بازیابی کرده و یا نسخه تغییر یافته نرم افزار بیت کوین مخصوص خودش را بسازد. تاثیر ساتوشی نیز مانند توسعه دهندگان کنونی، محدود به تغییراتی بود که از دیگران اقتباس می کرد و بنابراین بیت کوین را کنترل نمی کرد. امروزه هویت مخترع بیت کوین به خودی خود احتمالا مانند هویت شخصی است که کاغذ را اختراع کرده بود.

 

منبع: ارزهای دیجیتال (بیت کوین، بلاک چین و مفاهیم پایه)، دکتر پیمان اخوان