در این پست به معرفی ارز دیجیتال دیگری به نام بیت کوین کش (Bitcoin Cash) پرداخته می شود که عدم این کار مطمئنا باعث خواهد شد که  لیست ما برای معرفی ارزهای دیجیتال مهم، کامل نشود. احتمالا در این سایت با سایت هایی مواجه شده اید که ارز دیجیتال بیت کوین کش را برای پرداخت های خود انتخاب کرده اند. حال از این به بعد اگر خواستار کار در این سایت ها باشید(به طور مثال در سایت های متصل به کوین پات)، با آگاهی کامل درباره آن و تعریف و ویژگیهای آن به این کار خواهید پرداخت، بیت کوین کش ارزی است که از ارز دیجیتال بیت کوین مشتق شده است. اگر بخواهیم بیت کوین کش را به صورت خلاصه تعریف کنیم، می توان گفت که بیت کوین کش شاخه ای مقیاس پذیر از بیت کوین می باشد. حال به خواندن مقاله ای در این باره می پردازیم.


در اواسط سال ۲۰۱۷ گروهی از توسعه دهندگان تصمیم گرفتند که اندازه بلاک های بیت کوین را تغییر دهند و به همین منظور کد برنامه نویسی آن را حاضر کردند. این تغییر به صورت یک فورک سخت در ۱ آگوست ۲۰۱۷ انجام شد. پس از آن بلاکچین و ارز بیت کوین به دو قسمت تقسیم شده و تمام افرادی که بیت کوین داشتند به همان میزان بیت کوین کش دریافت کردند. اندازه بلاک‌ها برای بیت کوین کش تا ۸ مگابایت افزایش یافت.


تاریخچه

افزایش کارمزد در شبکه بیت کوین باعث شد که زمزمه‌هایی برای تغییر اندازه بلاک و ایجاد فورک سخت شنیده شود. برخی از اعضای جامعه بیت کوین از جمله راجر ور احساس کردند که پذیرش طرح BPI ۹۱ (معروف به سگویت) بدون افزایش محدودیت اندازه بلاک، مقابله با مشکل مقیاس پذیری بیت کوین را به تاخیر انداخته است و این موضوع فقط برای افرادی که می‌خواهند روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند، خوشایند خواهد بود؛ نه افرادی می‌خواهد از آن به عنوان یک ارز در مبادلات خود استفاده کنند.

در نهایت گروهی از فعالان، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، توسعه دهندگان و ماینرها در جامعه بیت کوین از طرح سگویت برای بهبود شبکه بیت کوین ناراضی بودند و همین امر زمینه را برای فشارهای بیشتر جهت افزایش اندازه بلاک و ایجاد فورک سخت فراهم کرد.

طرح پیشنهادی برای شامل افزایش توان پردازش تراکنش ها در شبکه از طریق افزایش سایز بلاک تا ۸ مگابایت بود.

اولین پیاده سازی پروتکل بیتکوین کش به نام Bitcoin ABC در کنفرانسی در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ ارائه شد و در ماه ژوئیه نام بیتکوین کش توسط استخر ماینینگ ViaBTC پیشنهاد شد. در تاریخ ۱ آگوست ۲۰۱۷ اعلام شد که BCH با استفاده از یک فورک سخت اجرایی خواهد شد.

به محض اجرای BCH، تاریخچه تمام تراکنش‌های بیت کوین اصلی حفظ شد اما تمام تراکنش‌های بعدی بیتکوین کش با پروتکل جدید ثبت شدند. بلوک شماره ۴۷۸۵۵۸ آخرین بلوک مشترک این دو ارز بود و در نتیجه اولین بلوک بیتکوین کش ۴۷۸۵۵۹ بود.


مقبولیت در بازار و نامگذاری

BCH به سرعت مقبولیت خود را در بازار به دست آورد. صرافی‌های معتبری مانند Coinbase، Bitfinex، Bitstamp، CEX.IO، Kraken، ShapeShift و بسیاری دیگر از BCH و با اسم دیگر BCSH به عنوان ارز رمزنگاری شده استفاده می‌کنند. بعضی از این صرافی‌ها مانند Bitstamp و Bitfinex از اسم BCASH برای مدتی استفاده کردند اما مدتی بعد دوباره آن را به BTC تغییر دادند. صرافی Huobi نیز از اسم BCC برای این ارز استفاده می‌کند.

با اینکه شکل ظاهری آدرس حساب کاربری در BCH شبیه بیتکوین اصلی است اما نباید از یک آدرس برای این دو ارز استفاده کرد. از آدرس BCH درست مانند بیتکوین اصلی می‌توان چندین بار استفاده کرد (تا جایی که امنیت آن در خطر نباشد). البته تدابیری برای تغییر فرمت آدرس در آینده در نظر گرفته شده است.

کیف پول‌های سخت افزاری لجر و KeepKey و کیف پول‌های نرم افزاری Electron Cash و Bitcoin.com از این ارز با اسم‌های BCH یا BCC ساپورت می‌کنند.

کیف پول سخت افزاری Trezor نیز از اسم BCASH استفاده می‌کند و طراح آن دلیل استفاده از این اسم را جلوگیری از اشتباه کاربر با بیت کوین اصلی دانسته است.