در یکی دیگر از سلسله مقالات مربوط به وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف، به کشور بزرگ و پهناور کانادا می رسیم. در اینجا و در ادامه می توانید با وضعیت ارزهای دیجیتال، مصارف آن، قوانین آن و ... در کشور کانادا آشنا شوید.

کانادا به بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال اجازه فعالیت می‌دهد. در بخش ارزهای دیجیتال وب‌سایت آژانس اقتصادی مصرف‌کنندگان کانادا آمده است:«شما می‌توانید به‌وسیله ارزهای دیجیتال کالا و خدماتی را در فروشگاه‌های اینترنتی و غیر اینترنتی‌ای خریداری نمایید که ارزهای دیجیتال را می‌پذیرند. همچنین امکان خریدوفروش ارزهای دیجیتال در صرافی‌های ارزهای دیجیتال وجود دارد.» بااین‌حال ارزهای دیجیتال و بیت کوین به‌عنوان یک پول قانونی در کانادا به رسمیت شناخته نمی‌شوند. در قانون ارز کانادا، از دلار کانادا به‌عنوان «تنها» ارز رسمی این کشور یاد شده است.
اسکناس‌هایی که توسط بانک کانادا و تحت قانون این بانک صادرشده‌اند و همچنین سکه‌هایی که توسط بانک کانادا و تحت قانون این بانک ضرب شده باشند، به‌عنوان ارز رسمی شناخته می‌شوند.
قوانین مالیاتی کانادا نیز خریدوفروش ارزهای دیجیتال و تراکنش‌های این ارزها را شامل می‌شوند و این قبیل فعالیت‌های مستلزم پرداخت مالیات بر درآمد هستند. آژانس سهام کانادا» ارزهای دیجیتال را به‌عنوان یک کالا، و نه به‌صورت یک ارز دولتی، طبقه‌بندی کرده است. بر اساس قانون این آژانس، استفاده از ارزهای دیجیتال به‌منظور خرید کالا یا خدمات، از نوع تبادل «معاوضه» به‌حساب می‌آید:
کالاهایی که توسط ارزهای دیجیتال خریداری می‌شوند تحت عنوان درآمد فروشنده قرار می‌گیرند و مالیات آنها نیز با همین عنوان اخذ می‌شود. مالیات فروش و مالیات ویژه فروش نیز برای تمام خدمات و کالاهایی که توسط ارزهای دیجیتال خریداری‌شده باشند، اخذ خواهد شد. از همین رو در اظهارنامه‌های مالیاتی، ذکر سود و زیان‌های حاصل از خریدوفروش ارزهای دیجیتال ضروری است.
آژانس سهام کانادا همچنین، در بحث سهام اضافه می‌نماید:
درصورتی‌که ارزهای دیجیتال به‌منظور پرداخت هزینه کالا یا خدمات استفاده نشوند، قوانین «معاوضه» در مورد آنها اجرا می‌شود. چنین معامله‌ای زمانی اتفاق می‌افتد که دو طرف معامله، بر سر بهایی غیر از ارز رایج به توافق برسند. به‌عنوان‌مثال پرداخت هزینه یک فیلم به‌وسیله ارزهای دیجیتال یک معاوضه به‌حساب خواهد آمد. ارزش فیلم خریداری‌شده توسط ارزهای دیجیتال نیز باید در درآمدهای فروشنده ثبت شود. لازم به ذکر است که ارزش نام‌برده، به‌صورت دلار کانادا بیان می‌شود.
نوزده ژوئن سال 2014، فرماندار کل کانادا، با لایحه «سی – 31» موافقت نمود. بر این اساس بخش‌های جدیدی در بودجه پیشنهادی که در تاریخ یازده فوریه 2014 به پارلمان تسلیم‌شده بود، اضافه می‌شد. درآمدهای به‌دست آمده از جرائمی نظیر پول‌شویی و تروریست نیز ای جمله این بخش‌های جدید می‌شد. در این قانون جدید، ارزهای دیجیتال ازجمله بیت کوین، با عنوان «کسب‌وکارهایی مرتبط با خدمات مالی» به‌حساب آمده و اجرای قوانین ضد پول‌شویی برای آنها ضروری است. این قانون به‌عنوان اولین قانون ملی در حوزه ارزهای دیجیتالی، و اولین قانون این حوزه در ارتباط با قوانین ضد پول‌شویی به‌حساب می‌آید.
24 آگوست سال 2017، مقامات سهام کانادا با انتشار بخش‌نامه شماره 46-307، به بیان نکاتی در ارتباط باعرضه ارزهای دیجیتال پرداختند. در این بخش‌نامه مطالبی از ملزومات بکار گیری قوانین سهام در ارتباط با ICOها، ITOها، تأمین بودجه به‌وسیله ارزهای دیجیتال و صرافی‌هایی که چنین خدماتی را ارائه می‌دهند، عنوان‌شده بود. اول فوریه سال جاری نیز روزنامه «گلوب اند میل» گزارش داد که «کمیسیون اوراق بهادار اونتاریو» اولین ETF بلاک چین در این کشور را صادر نموده است.
بانک کانادا، انجمن پرداخت کانادا و یک پایگاه داده توزیع‌شده با عنوان R3، با اجرای تحقیقی که «پروژه جسپر» نام دارد، به دنبال فهم بهتری از فناوری دفتر کل توزیع‌شده هستند که می‌تواند باعث تغییر در سیستم‌های پرداخت شود. فاز اول و دوم این پروژه دنبال پژوهش و بررسی روش‌های پرداخت درون بانکی به‌وسیله دفاتر کل توزیع‌شده است. فاز سه نیز بکار گیری پول نقد بر روی دفاتر کل را بررسی و بر ارتباط آن با ارزها و اوراق بهادار خارجی کار می‌کند.



کانادا

کشوری در آمریکای شمالی

    جمعیت: 36,953,765 نفر
    مساحت: 9,976,137 کیلومتر مربع
    ضریب نفوذ اینترنت: 33,221,435 نفر
    ارز ملی: Canadian dollar
    نوع حکومت: مشروطهٔ سلطنتی
    رییس جمهور: Justin Trudeau
    پایتخت: Ottawa
    زبان: انگلیسی, فرانسوی
    رشد اقتصادی: 1.90%
    قانون گذاری ارزهای دیجیتال: قانون‌گذاری نشده
    مالیات بر ارزهای دیجیتال: ندارد
    پرداخت با ارزدیجیتال: ندارد
    ارزدیجیتال ملی: ندارد
    ICO: مجاز
    قوانین ضد پولشویی برای کریپتو: ندارد


بیشتر بخوانید:

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (مقدمه)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (ایران)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (آمریکا)


منبع: ارز دیجیتال