در ادامه سلسله مقالات وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف، اکنون به کشور بزرگ و پهناور چین در قاره آسیا می پردازیم.

چین در قبال معاملات ارزهای دیجیتال و عرضه‌های اولیه سکه (ICO) سیاست سرسختانه‌ای دارد. در کشور چین هیچ صرافی ارز دیجیتالی مجوز فعالیت ندارد و هیچگونه ICO ای به صورت رسمی برگزار نمی‌شود. همچنین دسترسی مردم چین به صرافی های خارجی ارز دیجیتال هم محدود شده است.
از سوی دیگر چین در قبال بلاک چین به شدت پیشتاز است و به این فناوری علاقه ویژه‌ای نشان می‌دهد. شی‌جین‌پینگ رئیس جمهور چین، بلاک چین را به عنوان بخشی از انقلاب تکنولوژی همراه با هوش مصنوعی، اطلاعات کوانتومی و ارتباطات گوشی‌همراه و اینترنت اشیا دانست. چندی پیش دادگاه عالی خلق چین مشروعیت اسناد مبتنی بر بلاک چین را تایید کرد.
همچنین به دلیل برق ارزان و شرایط مناسب، عملیات‌های استخراج ارز دیجیتال و ساخت دستگاه‌های استخراج در کشور چین بسیار پررونق دنبال می‌شود.
ابتدا در دسامبر 2013 بانک مرکزی چین هشداری درباره خطر خرید بیت کوین صادر و تمام فعالیت‌های مربوط به ارز دیجیتال را برای موسسات مالی دولتی ممنوع اعلام کرد اما پس از چهار سال تمام این فعالیت‌های معامله ارز دیجیتال را غیرقانونی خواند.
در حالیکه معامله ارزهای دیجیتال در چین ممنوع است، نگه‌داری ارزهای دجیتال برای مردم چین مشکلی ندارد. ولی در سمت دیگر موسسات مالی قادر به نگه‌داری ارزهای دیجیتال نیستند. در ژانویه ۲۰۱۸ میلادی بانک مرکزی چین به موسسات مالی این کشور دستور داد که از انجام کلیه امورات مالی مرتبط با ارزهای دیجیتال خودداری کنند. این دستور بین بانک‌ها در داخل کشور پخش شد و جهت نظارت بیشتر موسسات مالی برای جلوگیری از هرگونه فعالیت مرتبط با ارزهای دیجیتال، الزاماتی جهت بهبود سیستم نظارتی انجام شد. در اواخر سال 2018، دادگاه چین استفاده از بیت کوین برای خرید کالا را قانونی دانست.
در سپتامبر ۲۰۱۷ بانک مرکزی چین اعلام کرد که جمع‌آوری سرمایه توسط تمامی ICOها غیرقانونی است و باید فورا متوقف شود. بر همین اساس، هر استارت‌آپی که طی ICO توکن صادر کرده بود، ملزم به خرید دوباره توکن‌های خود و توقف هرگونه فعالیت جمع‌آوری سرمایه بود. بانک مرکزی چین دلیل این اقدام سخت‌گیرانه را کلاهبردار بودن بسیاری از ICOها عنوان کرد.
در آگوست سال 2018، نرم‌افزارهای پرداخت بزرگ چین مانند علی‌پی (Alipay) و وی‌چت (Wechat) اعلام کردند کاربرانی را که با پلتفرم آن‌ها اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌کنند مسدود خواهند کرد.
چین هنوز موضعی درباره ارزهای دیجیتال با هدف اخذ مالیات نگرفته و در این باره سکوت کرده است.
بانک خلق چین (PBoC) مدت‌هاست که بر روی ایده ارز دیجیتال بانک مرکزی تحقیق می‌کند – سال گذشته یک موسسه پژوهشی ویژه به نام آزمایشگاه تحقیقاتی ارز دیجیتال برای این هدف خاص تأسیس شد.
اخیراً، در ماه سپتامبر، بانک خلق چین فعالیت‌های آزمایشگاه تحقیقاتی ارز دیجیتال را گسترش داده و از پایتخت چین فراتر رفته و یک مرکز تحقیقاتی جدید در نانجینگ افتتاح کرده است – که می‌تواند نشان دهنده‌ی این موضوع باشد که یک ارز دیجیتال ملی چینی در حال اجراست. به‌علاوه، در ماه اکتبر بانک خلق چین به‌منظور ایجاد یک پلتفرم امن داده‌ و پردازشگر تراشه‌ای که تراکنش ارزهای دیجیتال را ممکن کند، چهار موقعیت شغلی جدید مرتبط با ارز دیجیتال ایجاد کرد.
پیش از این، در ماه مارچ، ژو زیاوچوان (Zhou Xiaochuan) رئیس بانک خلق چین، موضع محتاطانه این حوزه را در رابطه با انتشار ارز دیجیتال توسط بانک مرکزی ابراز کرد: اگر فناوری بلاک چین با سرعت بسیار زیادی گسترش یابد، ممکن است تأثیر منفی بر روی مصرف‌کنندگان بگذارد. همچنین ممکن است اثرات نامشخصی بر ثبات مالی و انتقال سیاست پولی داشته باشد.
ژو همچنین اظهار داشت که ارز دیجیتال در نهایت موجب کاهش گردش نقدینگی می‌شود، او تأکید کرد که بانک خلق چین «بایستی از خسارات قابل‌توجه و غیر قابل جبران به اقتصاد داخلی جلوگیری کند». طبق گزارش روزنامه چاینا دیلی، ژو همچنین مدعی شده است که توسعه ارز دیجیتال یک فناوری غیرقابل اجتناب است.
زمانبندی تصمیمات قانونی برای ارزهای دیجیتال در چین

در دسامبر ۲۰۱۳ بانک مرکزی چین هشداری درباره خطر خرید بیت کوین صادر و تمام فعالیت‌های مربوط به ارز دیجیتال را برای موسسات مالی ممنوع اعلام کرد.
در دسامبر ۲۰۱۶ دولت چین بلاک چین را به نقشه توسعه تکنولوژی ۵ ساله خود اضافه کرد.
در ژوئن ۲۰۱۷ بانک مرکزی چین شروع به آزمایش نسخه آزمایشگاهی ارز دیجیتال با پشتوانه دولتی کرد. (بانک مرکزی چند تراکنش در شبکه آزمایشی و بین برخی بانک‌های تجاری در داخل کشور انجام داد)
در سپتامبر ۲۰۱۷ دولت چین فعالیت تمامی ICOها و صرافی‌های تبدیل پول فیات به ارز دیجیتال را در این کشور ممنوع اعلام کرد.
در ژانویه ۲۰۱۸ دولت چین انجام خریدهای همتابه‌همتا (P2P) و بازارهای فرابورس را برای ارزهای دیجیتال ممنوع اعلام کرد.
در فوریه ۲۰۱۸ دولت چین دسترسی به صرافی‌های خارجی و وبسایت ICOها را مسدود کرد.
در می ۲۰۱۸ رئیس جمهور شی جین‌پینگ درباره اهمیت دنبال کردن تحقیقات تکنولوژیکی سخنرانی و از بلاک چین به همراه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، به عنوان انقلاب‌ تکنولوژیکی یاد کرد.
در می ۲۰۱۸ وزارت فناوری اطلاعات چین فهرستی از رتبه‌بندی ارزهای دیجیتالی در این کشور را منتشر کرد. در این رتبه‌بندی که توسط کارشناسان حوزه کریپتو در چین تدوین‌شده، اتریوم در صدر ارزهای دیجیتال قرار داشت.
در می ۲۰۱۸ وزارت فناوری اطلاعات چین اعلام کرد که کمیته‌ای برای تعیین استانداردهای ملی تکنولوژی بلاک چین تا پایان سال ۲۰۱۹ تشکیل داده است.
در ژوئن ۲۰۱۸ تلویزیون مرکزی چین (CCTV) میزبان برنامه‌ای یک ساعته به همراه شرکت‌کنندگانی از دولت چین بود. در این برنامه ارزش اقتصادی بلاک چین ۱۰ برابر بیشتر از اینترنت معرفی شد.
در آگوست 2018، نرم‌افزارهای پرداخت بزرگ چین مانند علی‌پی (Alipay) و وی‌چت (Wechat) اعلام کردند کاربرانی را که با پلتفرم آن‌ها اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌کنند مسدود خواهند کرد.
در اکتبر 2018، دادگاهی در چین استفاده از بیت کوین برای خرید کالا را قانونی دانست.



چین

کشوری در آسیای شرقی

    جمعیت: 1,415,045,928 نفر
    مساحت: 9,806,391 کیلومتر مربع
    ضریب نفوذ اینترنت: 772,000,000 نفر
    ارز ملی: یوان
    نوع حکومت: جمهوری
    رییس جمهور: Xi Jinping
    پایتخت: Beijing
    زبان: چینی
    رشد اقتصادی: 6.50%
    قانون گذاری ارزهای دیجیتال: ماینینگ قانونی است
    مالیات بر ارزهای دیجیتال: ممنوع
    پرداخت با ارزدیجیتال: ممنوع
    ارزدیجیتال ملی: ممنوع
    ICO: ممنوع
    قوانین ضد پولشویی برای کریپتو: ممنوع


بیشتر بخوانید:

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (مقدمه)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (ایران)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (آمریکا)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (انگلیس)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (کانادا)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (ایتالیا)


منبع: ارز دیجیتال