در چهارمین بخش از سلسله مقالات وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف به سومین کشور یعنی آلمان که دارای قویترین اقتصاد در میان کشورهای اتحادیه اروپا است، می پردازیم. وضعیت ارزهای دیجیتال در این کشور به این صورت است که:

مرجع فدرال نظارت مالی آلمان (BaFin)، ارزهای دیجیتال (مجازی) را به‌عنوان یک واجد محاسبه و به طبع آن یک ابزار مالی به رسمیت می‌شناسد. افراد و نهادهایی که کسب توکن ها، خریدوفروش آنها در بستری تجاری و مراتب واسطه‌گری آنها را در پلتفرم‌های آنلاین مهیا می‌کنند، مستلزم دریافت مجوزهای لازم از این مرجع هستند. در فوریه سال 2018، BaFin، اطلاعاتی را در مورد نیازمندی‌های لازم برای ایجاد چهارچوب‌های قانونی حوزه ICOها، توکن ها، سکه و ارزهای دیجیتال مبتنی بر آنها را منتشر نمود. بر این اساس، شرکت‌هایی که در حوزه ICO فعالیت می‌کنند به‌صورت مورد به مورد، بررسی می‌شوند تا مشخص شود که ICO موردنظر دارای شروط لازم برای تائید به‌عنوان یک ابزار اقتصادی هست یا نه و آیا می‌توان آن را در دسته‌بندی اوراق بهادار قرار داد و از قوانین مالی مربوطه برای آن استفاده نمود یا خیر.
همچنین در فوریه سال 2018، وزارت اقتصاد آلمان، اقدام به انتشار راهنمایی در خصوص مالیات بر ارزش‌افزوده ارزهای مجازی و بیت کوین نمود. بر این اساس، تراکنش‌هایی که در راستای تبدیل ارزهای مجازی و بیت کوین به ارزهای رایج و برعکس انجام می‌شوند، مشمول مالیات خواهند بود، اما از اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده معاف‌اند. ازاین‌رو، در صورت استفاده از بیت کوین و دیگر ارزهای مجازی به‌عنوان یک شیوه پرداخت، اخذ مالیات نیز بر پایه قوانین شیوه‌های پرداخت رایج صورت خواهد گرفت. استفاده از بیت کوین و دیگر ارزهای مجازی برای مقاصدی غیر از به‌کارگیری آنها به‌عنوان یک شیوه پرداخت، مشمول اخذ مالیات نخواهد شد. این راهنما نیست کاملاً همگام با حکم دادگاه اروپاست که 22 اکتبر سال 2015 صادر شد. ارزهای مجازی مخصوص بازی‌های رایانه‌ای نیز که مخصوص استفاده از پلتفرم همان بازی هستند، شرایطی مشابه را دارند. چراکه طبق قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، به‌عنوان یک روش پرداخت شناخته نمی‌شوند. این وزارتخانه در ادامه همچنین به پاسخ چندین سؤال در ارتباط با اخذ مالیات از فعالیت‌های استخراج، امور مرتبط با کیف پول‌های دیجیتال و پلتفرم‌های آنلاین خریدوفروش پرداخت.
بانک مرکزی آلمان اعلام کرده که بیت کوین صلاحیت تبدیل به یک ارز مجازی را ندارد. بر اساس گفته «درک شارد»، متخصص در امر پرداخت‌های بانک مرکزی آلمان، بیت کوین نه یک ارز مجازی است و نه یک پول دیجیتال، چراکه عملکردهای عادی لازم برای تبدیل‌شدن به این موارد را در خود ندارد و نمی‌توان آن را در سیستم‌های مالی یک کشور به‌کار گرفت. بانک مرکزی آلمان از بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال به‌عنوان «توکن های رمزنگاری‌شده» یا «توکن های کریپتو» یاد می‌کند.
طی مقاله‌ای که در نشریه FAZ، چاپ آلمان، منتشر شد، «کارل لودویگ»، از اعضای هیئت اجرایی بانک مرکزی آلمان به سرمایه‌گذاران حوزه بیت کوین و ارزهای دیجیتال هشدار داد که در ارتباط با ریسک‌ها، نوسانات، گرانی، نیازمند بودن به انرژی بالا در موارد استخراج و ... جوانب احتیاط را رعایت نمایند.
باوجود همه‌ی اینها، در این مقاله به مزایای فناوری بلاک چین و نوآوری‌های بالقوه آن و پروژه مشترکی با گروهی از بورس آلمان در ارتباط با به‌کارگیری فناوری بلاک چین در تراکنش‌های بین‌بانکی مرتبط با اوراق بهادار، اشاره‌شده بود.



آلمان

کشوری در اروپا

    جمعیت: 82,293,457 نفر
    مساحت: 357,021 کیلومتر مربع
    ضریب نفوذ اینترنت: 79,127,551 نفر
    ارز ملی: Euro
    نوع حکومت: جمهوری
    رییس جمهور: Frank-Walter Steinmeier
    پایتخت: Berlin
    زبان: آلمانی
    رشد اقتصادی: 1.10%
    قانون گذاری ارزهای دیجیتال: قانونی
    مالیات بر ارزهای دیجیتال: ندارد
    پرداخت با ارزدیجیتال: ندارد
    ارزدیجیتال ملی: ندارد
    ICO: مجاز
    قوانین ضد پولشویی برای کریپتو: ---


بیشتر بخوانید:

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (مقدمه)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (ایران)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (آمریکا)


منبع: ارز دیجیتال