ارز دیجیتال لایت کوین و بیت کوین

در مقاله پیش رو، شما می توانید با ارز دیجیتال لایت کوین آشنا شوید و همچنین در این مقاله تفاوت ارزهای دیجیتال لایت کوین و بیت کوین و مقایسه آنها صورت گرفته است. تفاوت در استخراج و همچنین تفاوت در نقل و انتقالات از موارد مهمی است که در این مقاله خواهید خواند و هر چه بیشتر با ویژگی های این دو ارز دیجیتال آشنا خواهید شد. امید است که با خواندن این مقاله، خوانندگان آن با لایت کوین و مفهوم آن، تاریخچه شکل گیری اش، تفاوت های آن با بیت کوین به خصوص در زمینه استخراج، به طوری که با نشان دادن تفاوت استخراج هر دو کوین تصویری اولیه از آن دو، در ذهن خواننده شکل بگیرد و همچنین با تفاوت های آن ها در زمینه نقل و انتقال، آشنا شوند. هم اینک به خواندن این مقاله می پردازیم.

لایت کوین در تاریخ هفتم اکتبر سال 2011 در گیت‌هاب (GitHub) توسط چارلز لی (Charles Lee) معرفی شد. لایت کوین (Litecoin) یک ارز دیجیتالی همتا به همتا (peer-to-peer) یا به اختصار (P2P) میباشد و همانند بیت کوین یه سکه اینترنتی و تازه تاسیس می باشد. به دلیل امنیت شبکه و حمایت گسترده به دومین ارز اینترنتی پرطرفدار در دنیا تبدیل شده است. در واقع از بیت کوین به عنوان طلای نوین و از لایت کوین به عنوان نقره نوین یاد می کنند. این ارز تازه تاسیس، در مراحل ابتدایی به سر می برد و احتمال جهش قیمت در آن بسیار است.
همانطور که گفته شد، لایت کوین (Litecoin) یک ارز اینترنتی بر پایه شبکه انتقال فرد به فرد (peer-to-peer) و با هزینه انتقال تقریبا صفر و انتقال آنی می باشد. لایت کوین (Litecoin) یک شبکه انتقال Open Source و بدون مقامات مرکزی و کنترل متمرکز می باشد.
معادلات پیشرفته ریاضی باعث امنیت شبکه موجود و همچنین به افراد این اجازه را می دهد که مقدار موجودی خود را کنترل نمایند. از خصوصیات بارز آن، سرعت بیشتر آن در انتقال و همچنین بهبود فرآیند نگهداری آن توسط افراد می باشد. هر بلاک در هر 2.5 دقیقه تولید می شود و برای استخراج آن از GPU CPU استفاده می کنند. برای همین شما می توانید همزمان با بیت کوین آن را استخراج کنید. در مجموع 84 میلیون لایت کوین استخراج خواهد شد.

 

تفاوت لایت کوین و بیت کوین

تفاوت در استخراج:

لایت کوین درست مانند بیت کوین با استخراج ایجاد می شود. انگیزه پشت ایجاد آن بهبود بیت کوین بود. تفاوت کلیدی برای کاربران این بود که زمان تولید یک بلاک در اینجا 2.5 دقیقه بود و نه مانند بیت کوین 10 دقیقه. چارلز لی معرف لایت کوین، اکنون برای کوین بیس (Coinbase)، یک از محبوب ترین کیف پول های آنلاین بیت کوین، کار می کند.
لایت کوین برای استخراج کنندگان و علاقه مندان تفاوت های بسیار مهم تری با بیت کوین دارد. یعنی تفاوت در مدرک متفاوت الگوریتم کاری. بیت کوین از الگوریتم هشینگ SHA-256 استفاده می کند که مستلزم محاسباتی است که در پردازش موازی شتاب می یابد. این ویژگی برای ایجاد رقابت شدید در فن آوری ASIC است و باعث افزایش تصاعد در سطح دشواری بیت کوین شده است. اما لایت کوین از الگوریتم رمزی استفاده می کند که در اصل به آن S-Crypt می گویند، اما Script تلفظ می شود. این الگوریتم در الگوریتم SHA-256 در بیت کوین گنجانده شده است. Scrypt به جای صرفا قدرت پردازش خام، به مقدار بالای RAM سرعت بالا بها می دهد. در نتیجه، Scrypt به عنوان مسئله حافظه سخت افزاری شناخته می شود.
نتایج استفاده از Scrypt بدین گونه است که در اینجا رقابت و مسابقه چندانی در لایت کوین برای استخراج در کار نبوده است، چون هیچ فن آوری ASIC برای این الگوریتم وجود ندارد. با وجود این، به لطف شرکت هایی مانند Alpha Technologies، این به زودی تغییر کرده و اکنون در اولویت کار قرار دارد.
تفاوت در قدرت هشینگ برجسته است: مقدار کلی هشینگ شبکه بیت کوین بیش از بیست هزار «ترا هش» در ثانیه است، در حالیکه لایت کوین 95,642 «مگا هش» در ثانیه قدرت دارد.
برای مدتی، پیشرفته ترین روش برای تجهیزات استخراج لایت کوین کامپیوترهای شخصی سفارشی با کارت گرافیکی های متعدد بود. این ابزارها می توانند محاسبات لازم برای Scrypt را انجام دهند و به حافظه سریع روی برد خودشان دسترسی داشته باشند.
سابقا از همین روش برای استخراج بیت کوین استفاده می شد، اما روش استخراج ASIC این شیوه را از ارزش انداخت.

تفاوت در نقل و انتقال

تفاوت عمده در اینجاست که لایت کوین نقل و انتقالات را سریعتر از بیت کوین تایید می کند. این بدان معناست که:
   •    لایت کوین به لطف تولید بلاک سریعتر خود حجم بیشتری از نقل و انتقالات را می تواند انجام دهد. اگر بیت کوین بخواهد خود را با این سرعت مطابقت دهد، لازم است که تغییرات عمده ای در کد خود که اکنون همه در شبکه بیت کوین در حال اجرای آن هستند، انجام دهد.
   •    اشکال این حجم بالای بلاک ها در اینجاست که بلاک چین لایت کوین در نسبت با بیت کوین بزرگتر خواهد بود و بلاک های رها شده بیشتری خواهد داشت.
   •    زمان سریع تر بلاک لایت کوین ریسک حملات را کاهش می دهد – به لحاظ نظری این در مورد هر شبکه ای با این قدرت هشینگ صدق می کند.
   •    یک تاجر که منتظر حداقل دو تایید است، تنها پنج دقیقه نیاز دارد که منتظر بماند، در حالی که برای یک تایید در بیت کوین به ده دقیقه زمان نیاز دارد.
سرعت نقل و انتقال (یا زمان بلاک سریع تر) و سرعت تایید، اغلب یک نکته مورد بحث در میان کسانی است که با بیت کوین کار میکنند به طوریکه اغلب تجار، نقل و انتقال بدون تایید را برای اغلب خریدها اجازه می دهند. در نظر داشته باشید که این نقل و انتقال فوری است و به محض انتشار، توسط شبکه تایید می شود.

 منابع:

سایت ارز دیجیتال، لایت کوین LiteCoin چیست ؟

سایت کوین ایران، تفاوت بین بیت کوین و لایت کوین چیست؟

Coindesk Site, What is the Difference Between Litecoin and Bitcoin