یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه برق قصد دارد تا به‌منظور اجرای یک آزمایش جدید، با یکی از برنامه‌های مبتنی بر اتریوم به نام iExec کار کند. در ادامه با ما همراه باشید.

شرکت EDF، پنج مین شرکت بزرگ دنیا در صنایع برق که ارزش آن در بازار به چیزی در حدود ۳۳ میلیارد دلار می‌رسد، به‌تازگی نرم‌افزار شبیه ساز خود را با عنوان GPUSPH بر روی پلتفرم iExec راه‌اندازی کرده است. پلتفرم iExec خود بر روی شبکه اصلی اتریوم فعالیت می‌کند و به‌عنوان یک برنامه غیرمتمرکز (Dapp) موفق شناخته می‌شود. با این کار، شرکت EDF می‌تواند بررسی کند که فعالیت نرم افزارش بر روی بلاک چین چه تفاوتی با روش‌های پردازش سنتی دارد.

این شبیه‌ساز به‌صورت خاص در زمینه‌ٔ «هیدرودینامیک ذرات هموار» (Smoothed-particle hydrodynamics) کاربرد دارد و در مدل‌سازی سیالات استفاده می‌شود. طبیعت تخصصی این برنامه موجب نشده تا توجهات زیادی پیرامون این مسئله شکل نگیرد چراکه ایده کلی آن و استفاده از بلاک چین برای بررسی و تحقیق در ارتباط با کارکرد چنین برنامه‌هایی می‌تواند مفید واقع شود. EDF قصد دارد تا بهبود عملکرد برنامه بر روی شبکه اتریوم را مورد بررسی قرار دهد.



«جایلز دلوز» (Gilles Deleuze) از مهندسین بخش بلاک چین EDF در ارتباط با پروژه می‌گوید:

    با احتساب دیدی گسترده‌تر، توسعه بر اساس پردازش توزیع‌شده در آینده به یک روند قابل‌اتکا تبدیل خواهد شد و بلاک چین می‌تواند اهرمی مناسب برای تحقق این مسئله باشد. پس بیاید آن را بشناسیم.

پلتفرم اتریوم iExec که بیش از یک دهه پیش کارهای تحقیقاتی به‌منظور اجرای خود را آغاز نمود، از جمله قدیمی‌ترین اپلیکیشن هایی است که بر روی شبکه اتریوم فعالیت و از سال ۲۰۱۶ با محوریت پردازش ابری در بستر بلاک چین خدمات مختلفی را به کاربران ارائه می‌کند. ازآن‌جهت که دنیای پردازش ابری در زمان فعلی در اختیار غول‌هایی مانند آمازون است، iExec و نرم‌افزارهای مشابه در تلاش‌اند تا شکل غیرمتمرکزی از چنین پردازشی را بر روی شبکه اتریوم عرضه کنند.

«جین چارلز کابلگون» (Jean-Charles Cabelguen)، مدیر بخش نوآوری‌های iExec، در مصاحبه‌ای با «کوین دسک» به بیان برخی از نقاط قوت بسیار زیاد استفاده از iExec در پروژه‌هایی نظیر GPUSPH پرداخت. نظارت شفاف در بحث قدرت پردازش و افزایش انعطاف‌پذیری از جمله این نقاط قوت هستند که به‌واسطه اجرا بر روی شبکه‌های غیرمتمرکز به‌دست می‌آیند.

اما شاید یکی از بزرگ‌ترین بخش‌هایی که شبکه اتریوم در آن دچار کاستی باشد، را بتوان مقیاس‌پذیری (سرعت پایین تراکنش‌ها) اندک آن، حداقل در زمان فعلی، دانست. بااین‌حال iExec ادعا می‌کند که بر این مشکل فائق آمده و این اطمینان برای کاربران وجود دارد که مقیاس‌پذیری به معضلی برای برنامه‌های غیرمتمرکز آنها تبدیل نمی‌شود.

کابلگون دراین‌باره می‌افزاید:

    پردازش‌های سنگین به‌صورت خارج زنجیره‌ای (off-chain) صورت می‌گیرند و باعث اختلال در کارکرد طبیعی اتریوم نمی‌شوند. از جهت دیگر، بلاک چین به‌منظور دست‌یابی به اجماع برای وارد بودن یا نبودن نتایج پردازش استفاده می‌شود. یک هش از این نتیجه بر روی بلاک چین ثبت خواهد شد.

به عقیده EDF، فناوری بلاک چین ارزش امتحان کردن را دارد. دلوز از برنامه‌های EDF برای اجرای برنامه‌های آزمایشی دیگر بر روی iExec در آینده‌ای نزدیک نیز پرده برداشت:

    برنامه ما این است که کدهای منبع باز دیگری را که برای انواع متعددی از workerpool لازم هستند را اضافه کنیم.


منابع:

Coindesk

ارز دیجیتال