یکی از شاخص‌های مهمِ درون زنجیره‌ای (آن چین) در شبکه بیت کوین طی دوازده ماه گذشته با افزایش رو به رو بوده است. به گفته کارشناسان افزایش این شاخص نشان از انباشت سرمایه‌هایِ معامله‌گران خرد دارد.

به گزارش کوین دسک و بر اساس آمار ارائه شده توسط گلس نود (Glassnode)، تا ۱۴ ژانویه امسال، ۷۸۴,۰۰۰ آدرس در شبکه بیت کوین وجود داشته که موجودی آنها یک بیت کوین یا بیشتر بوده است. این میزان به نسبت سال گذشته ۱۱ درصد افزایش یافته است. سال گذشته ۷۰۷,۰۰۰ آدرس با موجودی یک بیت کوین یا بیشتر در شبکه وجود داشت. نکته جالب اینجاست که این عدد در مقایسه با سال ۲۰۱۵، دو برابر شده است.

 

آمار ارائه‌شده توسط گلاس نود

 

کانر ابندشین (Connor Abendschein) از تحلیل‌گران شرکت دیجیتال استس دیتا (Digital Assets Data) که مقر در آن دِنور آمریکا قرار دارد، می‌گوید:

    این افزایش آهسته [در آدرس‌هایی با موجودی بالای یک بیت کوین] نشان از انباشت سرمایه در ارتباط با خریداران خرد دارد.

عامل دیگری که می‌توان افزایش تعداد آدرس‌ها را به آن نسبت داد صرافی‌های ارزهای دیجیتال و سرمایه‌داران بزرگی هستند که از آنها با عنوان «نهنگ» یاد می‌شود. این حساب‌ها که مقادیر قابل توجهی از بیت کوین را در خود نگه‌داری می‌کنند «حساب‌های ثروتمند» نام دارند.

مثلا پنج آدرس ثروتمند بیت کوین که «بیت اینفو چارتز» (Bitintocharts) به آنها اشاره کرده است به صرافی‌های هیوبی، بیت فینکس و بایننس تعلق دارند. کیف پول سرد (آفلاین) هیوبی به تنهایی ۲۵۵,۵۰۲ بیت کوین موجودی دارد!

در بخش دیگری از آمار ارائه شده می‌توان دید که تعداد آدرس‌هایی که موجودی آنها ۰.۱ تا ۱ بیت کوین است نیز به نسبت سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است. این مبالغ را می‌توان باقی‌مانده تراکنش‌های بزرگ یا سرمایه‌های افرادی دانست که تنها یک بار از بیت کوین استفاده کرده‌اند.

ابندشین در بخش دیگری از گفته‌هایش عنوان می‌کند:

    افزایش حساب‌هایی که موجودی بالایی دارند، خود نشانه‌ای از افزایش پذیرش [بیت کوین] به عنوان ذخیره ارزش است.

علیرغم نوسانات قیمت این ارز دیجیتال، با تحلیلِ افزایش تعداد آدرس‌هایی که موجودی‌شان یک یا بیش از یک بیت کوین است، می‌توان به این نتیجه رسید که طی سال‌های گذشته نرخ انباشت سرمایه در شبکه بیت کوین با سرعتی ثابت در حال بیشتر شدن بوده است.

طی شش ماهه اول سال ۲۰۱۹ میلادی، قیمت هر واحد بیت کوین از ۳,۶۰۰ دلار به بالاترین رقم (سالیانه) ۱۳,۸۸۰ دلار رسید و پس از آن بار دیگر در ماه دسامبر (آذر) تا ۶,۴۳۰ سقوط کرد. با این حال در طول سال گذشته آدرس‌هایی با موجودی بیش از یک بیت کوین با جهشی ۷۷,۰۰۰ عددی رو به رو شد.

از این قبیل رفتارها در بازار طلا نیز دیده می‌شود. این فلز گرانبهای براق که هزاران سال است به عنوان یک ذخیره ارزش مورد استفاده قرار می‌گیرد، همیشه در سرتاسر جهان مورد حمایت سرمایه‌گذاران قرار گرفته است و بسیاری بدون در نظر گرفتن نوسانات قیمت آن در کوتاه مدت، به خریدش روی می‌آورند.

با این حال میلیاردرهایی نیز مانند ری دالیو (Ray Dalio)، بنیان‌گذار بریج واتر (Bridgewater) وجود دارند که معتقدند بیت کوین برای تبدیل شدن به یک ابزار ذخیره ارزش مطمئن، بیش از اندازه پر نوسان است.

یاسین الماندیرا (Yassine Elmandjra)، از تحلیل‌گران آرک اینوست (ARK Invest) در مصاحبه‌ای با کوین دسک می‌گوید:

    موجودی حساب‌ها شاخص خوبی برای نشان دادن تعداد کاربران یکتا در شبکه است. افزایش آدرس‌های یکتای بیت کوین می‌تواند بیانگر این مسئله باشد که توزیع ثروت در شبکه بیت کوین در حال افزایش است.

با وجود همه اینها، بازار ارزهای دیجیتال همچنان تحت سلطه نهنگ‌هاست. تا ماه دسامبر، سرمایه‌گذارانی که موجودی آدرس‌های آنها بین ۱,۰۰۰ تا ۱ میلیون واحد بیت کوین است، ۴۲.۱ درصد از بازار را تشکیل می‌دهند. این رقم در مقایسه با بازار صعودی اواخر سال ۲۰۱۷ با افزایش رو به رو بوده است؛ در آن زمان سهم این حساب‌ها ۳۷.۹ درصد بود.

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که تعداد آدرس‌های یکتای شبکه بیت کوین به خودی خود بیانگر ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار نیست؛ چرا که یک نفر می‌تواند هزار بیت کوین را در هزار آدرس مختلف یا حتی بیشتر نگه‌داری کند. از همین رو نمی‌توان افزایش تعداد آدرس‌هایی که موجودی آنها یک یا بیش از یک بیت کوین است را نشانه‌ای قطعی از افزایش مشارکت در بازار دانست.

 

منبع: ارز دیجیتال