نصف شدن پاداش استخراج بلاک‌های بیت‌کوین(Halving)، فشار فروش در بخش عرضه را به‌ طور قابل توجهی کاهش داده و موجب شکل‌گیری روند صعودی خواهد شد.

بر اساس مدل‌های Stock-to-Flow انتظار می‌رود قیمت بیت‌کوین با وجود کاهش اندک از سطح ۱۰ هزار دلار عبور کند. همچنین به نظر می‌رسد رابطه‌ی مستقیمی میان زمان نصف شدن پاداش استخراج هر بلاک بیت‌کوین و قیمت این رمزارز وجود دارد.

بر اساس پُست توئیتری کاربری با نام planB و بر اساس مدل‌های اقتصاد کلان، به‌نظر می‌رسد قیمت بیت‌کوین ۱۰ هزار دلار و یا شاید ۱۰۰ هزار دلار را پشت سر بگذارد.


اهمیت STOCK-TO-FLOW

نمودار بالا همبستگی میان زمان نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین و قیمت بیت‌کوین را نشان می‌دهد. به‌نظر می‌رسد که قیمت‌ها از مُدل Stock-to-flow Macroeconomic(یک ابزار تحلیلی که به منظور توصیف عملکرد اقتصاد یک کشور طراحی شده است) پیروی می‌کنند.

مُدل SF روند صعودی قیمت را نشان می‌دهد. با انتظار نصف شدن پاداش استخراج هر بلاک، فشار فروش در بخش عرضه به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. کاهش فشار فروش می‌تواند موجب شکل‌گیری روند صعودی از سطوح کنونی گردد.

با این وجود، این نوع از روند‌های صعودی بیشتر به دلیل کاهش تعداد فروشنده‌ها اتفاق می‌افتد و می‌تواند به سرعت به سطوح اشباع فروش رسیده و سپس با پدیده‌ی اصلاح نزولی شدیدی همراه گردد.


شمارش معکوس برای نصف شدن پاداش استخراج هر بلاک

کاهش پاداش استخراج هر بلاک بیت‌کوین(Halving) تقریبا هر چهار‌سال یک‌بار اتفاق می‌افتد. در زمان اجرای این فرآیند، پاداش استخراج بیت‌کوین ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. هم‌اکنون ماینر‌ها با استخراج هر بلاک بیت‌کوین، ۱۲٫۵ بیت‌کوین پاداش به‌دست می‌آورند. در می ۲۰۲۰ پاداش استخراج هر بلاک بیت‌کوین به ۶٫۲۵ BTC کاهش می‌یابد.



کمتر از ۳۹۰ روز به زمان اجرای فرآیند نصف شدن پاداش هر بلاک باقی مانده است. بر اساس گزارش کوینیت به‌نظر می‌رسد رالی صعودی قیمت بیت‌کوین یک‌سال پس از زمان نصف شدن پاداش هر بلاک اتفاق می‌افتد. در حقیقت، به نظر می‌رسد رابطه‌ی مستقیمی میان قیمت بیت‌کوین و پدیده‌ی نصف شدن پاداش استخراج هر بلاک بیت‌کوین وجود دارد.

بجز مقیاس زمانی آینده، مدل‌های دیگری برای پیش‌بینی افزایش قیمت بیت‌کوین وجود دارد که موجب افزایش قیمت بیت‌کوین خواهد شد.

به عنوان مثال، پس از اجرای کاهش پاداش استخراج هر بلاک بیت‌کوین در سال ۲۰۲۰، پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار بیت‌کوین به ۱ تریلیون دلار رسیده و قیمت بیت‌کوین به ۵۵ هزار دلار افزایش یابد.

با این وجود قیمت بیت‌کوین می‌تواند به سطوح بالایی در سال ۲۰۲۳ برسد. یک رالی صعودی گسترده می‌تواند قیمت این رمزارز را به ۱۰ میلیون دلار برساند. این دیدگاه از مدلی گرفته شده است که قیمت‌ها همراه با افزایش هش‌ریت شبکه، افزایش می‌یابد.

با در نظر گرفتن این فرضیه‌ها، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که اجرای نصف شدن پاداش استخراج هر بلاک، تاثیر بزرگی در قیمت بیت‌کوین داشته باشد. اغلب جامعه‌ی بیت‌کوین معتقدند که با توجه به نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین در گذشته، این پدیده قیمت بیت‌کوین را فراتر از سطوح کنونی قرار خواهد داد.


منابع:

Bitcoinist

کوینیت