از آنجایی که بیت کوین در حال حاضر جز ۳۰ ارز برتر قرار دارد در حال تبدیل شدن به نیرویی است که می توان آن را جز بازار ارز جهانی به حساب آورد. بیت کوین تنها یک دهه فعالیت خود را آغاز کرده است و حتی با وجود اینکه ۵۰ درصد از ارزش خود را از بالاترین قیمت یعنی ۲۰  هزار دلار از دست داده و باز در این لیست قرار دارد نکته حائز اهمیتی است.

 

بیت کوین در چشم انداز اقتصاد کلان

نمودار زیر موجودی بازار نقدینگی (M2) ارزهای برتر دنیا را نشان می دهد. این میزان شامل پس انداز سپرده ها، سرمایه متقابل و همچنین چک سپرده ها و پول نقد در گردش می باشد. بزرگترین ارز از لحاظ میزان نقدینگی (M2) یوان چین می باشد که حدود ۲۸,۰۱۱ میلیارد دلار سرمایه دارد و سپس دلار آمریکا با ۱۴,۴۵۱ میلیارد در دومین جایگاه قرار دارد. بیت کوین در میان ۳۰ ارز برتر می باشد و در جایگاه ۲۹ قرار دارد.

با وجود اینکه این ارز تنها یک دهه است که وجود دارد ارزش بازار آن ار موجودی در گردش نقدینگی (M2) پزو کلمبیا بیشتر می باشد. این ارز دیجیتال برتر با وجود تاریخچه کوتاه خود به خوبی توانسته است راه خود را در میان اقتصادهای کلان باز کند.

 

 

نمودار بالا نشان می دهد که ارزش بازار بیت کوین حدود ۱۸۳ میلیارد دلار می باشد. البته باید به این نکته اشاره کرد که این مقدار هنوز نزدیک به بالاترین حد خود نمی باشد. قیمت این کوین در دسامبر ۲۰۱۷ حدود ۲۰,۰۰۰ دلار و ارزش بازار این ارز ۳۲۰ میلیارد دلار بود. به طور نظری این میزان می تواند این ارز را در جایگاه بالاتری قرار دهد.

تغییر قیمت بیت کوین در هفته های گذشته تقریبا ثابت بوده است. اما در همین سال شاهد آن بودیم که قیمت بیت کوین از ۳,۸۰۰ دلار در ماه ژانویه تقریبا به ۱۳,۸۰۰ دلار در ماه ژوئن رسید.

ارزش کوچکترین واحد بیت کوین یعنی ساتوشی در حال حاضر بیشتر از برخی ارزهای فیات منطقه ای می باشد. در حال حاضر ۱ ساتوشی با ارزشتر از ارزهای زیر می باشد:

    ۱ ریال ایرانی
    ۱ دونگ ویتنامی
    ۱ روپیه اندونزی
    ۱ فرانک گینه
    ۱ سیرالئون لئون
    ۱ کیپ لائوتایی
    ۱ سام ازبکستانی

یک بیتکوین به ۱۰۰ میلیون ساتوشی تقسیم می شود یعنی هر ۱ ساتوشی برابر است با ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین. ارزش این کوین در برابر دلار آمریکا همچنان ثابت مانده است. قیمت اخیر بیت کوین در حال حاضر کمتر از ۱۰ هزار دلار می باشد و ۱ ساتوشی معادل ۰.۰۰۰۱ دلار می باشد. ۳ سال پیش چنین ارتباطی نشان می داد که دلار آمریکا ۲۰ برابر با ارزش تر از بیت کوین بود. در آن زمان قیمت بیت کوین حدود ۵۰۰ دلار بود.

رشد سریع این ارز دیجیتال برتر طی سال های اخیر باعث شده که این ارز دیجیتال را به عاملی تبدیل کرده است که دیگر نمی توان آن را نادیده گرفت. در واقع کاهش پیوسته قدرت خرید دلار آمریکا این سوال را به وجود می‌آورد که آیا باید بیت کوین که دائما بر ارزش آن افزوده می‌شود را حفظ کرد و دلاری که از ارزش آن کم می‌شود را خرج کرد یا خیر.

 

منابع:

Cryptopotato

میهن بلاک چین