بانک آلمانی «بایرن ‌ال‌بی» (BayernLB) ضمن ارائه گزارشی در خصوص مقایسه طلا و بیت کوین، پیش‌بینی کرده است که قیمت بیت کوین در سال 2020 جهشی بزرگ را تجربه خواهد کرد. به گزارش «کوین تلگراف»، این بانک که مقر اصلی آن در شهر مونیخ قرار دارد در آخرین پژوهش خود اعلام کرده است که تاثیرات هاوینگ (نصف شدن پاداش استخراج) هنوز در قیمت فعلی بیت کوین مشهود نیست. در حال حاضر قیمت هر واحد بیت کوین حدود 8,100 دلار است.

بنا بر پیش‌بینی بانک بایرن ‌ال‌بی، طلا تا به اینجا و طی مدت بسیار طولانی توانسته نرخ انباشت به جریان (stock-to-flow) بالایی را از آن خود کند. در طرف دیگر بیت کوین را داریم که به نظر می‌رسد در سال‌های پیش رو، نرخ انباشت به جریانی مشابه طلا از آن خود می‌کند.

«مانوئل اندرش» (Manuel Andersch)، تحلیل‌گر سنیور اف‌اکس در بایرن ال‌بی و مؤلف این گزارش نرخ انباشت به جریان یک دارایی را به شکل راهی برای بیان «سختی» یک دارایی تعریف می‌کند. وی در صحبت‌های خود می‌گوید:

    از نقطه نظر تاریخی، طلا همواره یک دارایی با بالاترین نرخ انباشت به جریان بوده است که به‌ عنوان پول مورد استفاده قرار می‌گرفته، چرا که در طول زمان بهترین انتقال ارزش را در اختیار افراد قرار داده است.

نرخ انباشت به جریان کالایی مانند طلا، رقمی است که به صورت تقسیم مقداری از آن دارایی که به شکل ذخیره نگه‌داری می‌شود بر مقدار تولید سالانه آن بدست می‌آید.

اندرش گزارش خود را با نگاهی به قیمت آینده بیت کوین تکمیل می‌کند. وی ضمن اشاره به نرخ انباشت به جریان بیت کوین، پیش‌بینی می‌کند که این رقم در ماه می (خرداد) سال آینده با افزایش چشم‌گیری مواجه خواهد شد. او در تکمیل گفته‌های خود اضافه می‌کند:

    اگر نرخ انباشت به جریان بیت کوین در ماه می سال 2020 را در محاسبات‌مان وارد کنیم، به رقم سرسام آور 90,000 دلار خواهیم رسید. از این رو می‌توان نتیجه گرفت که آثار هاوینگ، هنوز آن طور که باید خود را در قیمت فعلی بیت کوین، که در حدود 8,000 دلار قرار دارد، نشان نداده است.

مشخصا همه با گزارش بایرن ال‌بی هم نظر نیستند. کوین تلگراف پیش‌تر گزارش کرده بود که «پیتر شیف» (Peter Schiff)، از حامیان و سرمایه‌گذاران عمده طلا، پس از کاهش قیمت بیت کوین از 9,700 دلار به 7,990، که تنها طی چند ساعت اتفاق افتاد، این ارز دیجیتال را به باد انتقاد گرفت. به گفته شیف، این سقوط 1,800 دلاری تنها آغاز ماجراست. او در صحبت‌های خود گفت:

    بیت کوین بالاخره ضلع پایین مثلث نزولی بزرگی را که ماه‌ها درون آن نوسان می‌کرد را شکست. این الگو به شدت نزولی است و سقف قیمت بیت کوین را [در مرز 14000 دلار] تایید می‌کند. حتی خطر یک سقوط تند و سریع به زیر 4,000 دلار یا پایین‌تر نیز وجود دارد!

 

منبع: ارز دیجیتال