وضعیت کلی ارزهای دیجیتال در کشور آفریقای جنوبی: قانون گذاری نشده

در ادامه سلسله مقالات درباره وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف جهان، اکنون به کشوری می رسیم که در جنوبی ترین قسمت قاره آفریقا قرار دارد. نام این کشور آفریقای جنوبی است. اکنون به بررسی اوضاع ارزهای دیجیتال در این کشور می پردازیم.

درحال‌حاضر، هیچ قانون یا مقررات دولتی مشخصی درباره استفاده از ارزهای مجازی یا معامله با آنها، در آفریقای جنوبی وجود ندارد. بااین‌حال، در دسامبر ۲۰۱۴ رزرو بانک آفریقای جنوبی (SARB)، نهاد بانکی مرکزی که مسئولیت‌های آن شامل فرموله‌کردن و پیاده‌سازی سیاست‌های پولی و صدور اسکناس و سکه‌ها در این کشور است، یک گزارش وضعیت درباره ارزهای مجازی صادر کرد.
این گزارش وضعیت به‌صراحت اعلام کرد که فقط SARB می‌تواند پول رایج قانونی صادر کند و ارزهای مجازی قابل‌تبدیل غیرمتمرکز (DCVC) شامل بیت کوین و لایت کوین در آفریقای جنوبی پول رایج به‌شمار نمی‌روند. این بدان معناست که هر تاجر یا ذی‌نفع می‌تواند از پذیرش ارزهای مجازی به‌عنوان وسیله پرداخت امتناع کند.
SARB درباره مخاطرات استفاده از ارزهای مجازی هشدار داد و آنها را به این شکل برشمرد: مشکلات مربوط به سیستم‌های پرداخت و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت، ثبات قیمت، پول‌شویی و حمایت مالی تروریسم، خطر درک‌شده از سوی مصرف‌کننده، دور زدن مقررات کنترل مبادلات و ثبات مالی. برای نمونه، این گزارش وضعیت درباره خطراتی که مصرف‌کنندگان با آن روبه‌رو هستند و اساسا به‌دلیل ماهیت غیرقانونی ارزهای مجازی و نوسان شدید قیمتی آنها ایجاد می‌شود هشدار می‌دهد. این خطرات می‌تواند به خسارت‌های سنگین مالی منجر شود. SARB خاطرنشان کرد در این گزارش وضعیت خطرات دیگر نظیر زیان‌های ناشی از نقض امنیتی، تقلب و نبودِ مکانیسم بیمه برای پوشش دادن زیان‌ها درنظرگرفته نشده است.
با توجه به مخاطرات یاد شده، SARB اظهار داشت: «هیچ حمایت قانونی یا حقوقی برای کاربران، معامله‌گران یا واسطه‌های ارزهای مجازی ارائه نمی‌شود و چنین فعالیت‌هایی با مسئولیت و ریسک خود کاربر انجام می‌گیرد.»
درحالی‌که گزارش وضعیت SARB به افراد درباره پرداختن به معامله یا نگه‌داشتن ارزهای مجازی هشدار داد، این را هم خاطرنشان کرد که فعلا ارزهای مجازی را به‌عنوان نوعی تهدید سیستمی نمی‌بیند.
ارزش (۶,۲۵ میلیارد دلار) و حجم معاملات (۶۰،۰۰۰ متوسط روزانه) فعلی بیت کوین (ارز مجازی قابل‌تبدیل غیرمتمرکز پیشتاز)، در مقایسه با سامانه پرداخت رسمی و اقتصاد بزرگتر ناچیز است. ارزهای مجازی در بسیاری از حوزه‌های قضایی به‌عنوان پول رایج قانونی در نظر گرفته نمی‌شوند. تعداد زیادی از انواع مستقل ارزهای دیجیتال وجود دارد که توسعه یافته‌اند. همه آنها یک بازار جاویژه را هدف قرار داده‌اند (نیچ مارکت – بخش حاشیه‌ای از بازار که محصولات و خدمات آن‌طور که باید نیازهای آن را برآورده نکرده‌اند). بر اساس هر آنچه گفته شد، ارزهای مجازی (مخصوصا ارزهای دیجیتال) در این مرحله از پیشرفت‌شان، نه آنقدرها گسترده‌اند و نه به‌اندازه کافی اشتیاق‌برانگیز هستند که به‌عنوان چیزی نظام‌مند طبقه‌بندی شوند.
بااین‌حال، این نهاد بر ضرورت نظارت مداوم بر ارزهای مجازی قابل‌تبدیل غیرمتمرکز تأکید کرد و اظهار داشت: درصورتی‌که شرایط، مداخله قانونی را ایجاب کند، نهاد این حق را دارد که موضعش را تغییر دهد.
در ۶ آوریل ۲۰۱۸ مرکز خدمات عایدات آفریقای جنوبی (SARS) وضعیت مالیاتی ارزهای مجازی را روشن کرد. این مرکز خاطرنشان کرد که «به اِعمال قوانین مالیات بر درآمد روی ارزهای دیجیتال ادامه خواهد داد و از مالیات‌دهندگان مشمول انتظار می‌رود عایدی ارزهای دیجیتال را به‌عنوان بخشی از درآمد مشمول مالیات‌شان اعلام کنند.» مالیات‌دهندگان باید کل درآمد ارز دیجیتال‌شان را اعلام کنند و در صورت عدم انجام این کار، جریمه می‌شوند. به‌نظر می‌رسد این مرکز هنوز تعیین نکرده است که آیا سود حاصل از معامله ارزهای دیجیتال مشمول مالیات بر درآمد است یا سود حاصل از سرمایه‌گذاری در آن. این مرکز بیان می‌کند که:
ارزهای دیجیتال می‌توانند برای تعیین مقدار دریافت‌شده یا جمع‌آوری‌شده طبق تعریف «درآمدناخالص» در قانون در نظر گرفته شوند. پیرو قوانین مالیات بر درآمد عادی، درآمد حاصل از دریافت یا جمع‌آوری ارزهای دیجیتال نیز مشمول همان قوانین مالیاتی خواهد بود که روی درآمد ناخالص اِعمال می‌شود.
از سوی دیگر، چنین عایداتی ممکن است بنا به ماهیتی که دارند به‌عنوان سرمایه در نظر گرفته شوند، بنابراین طبق جدول هشتم قانون وضع مالیات، مشمول قانون مالیات بر سود سرمایه می‌شوند.
تعیین اینکه آیا مبلغ اندوخته یا وصولی فرد، درآمد یا سرمایه به حساب می‌آید تحت حوزه قضایی مربوطه محک زده می‌شود.
مقدار مالیاتی که به فردی تعلق می‌گیرد تا حد زیادی بسته به اینکه آیا درآمد او در ارزهای مجازی به‌عنوان درآمد یا سود ناشی از سرمایه مشمول مالیات خواهد شد متفاوت است.


آفریقای جنوبی

کشوری در جنوب آفریقا

    جمعیت: 5,672 نفر
    مساحت: 122 کیلومتر مربع
    ضریب نفوذ اینترنت: ---
    ارز ملی: South African rand
    نوع حکومت: جمهوری
    رییس جمهور: Cyril Ramaphosa
    پایتخت: Cape Town
    زبان: MORE
    رشد اقتصادی: 1.10%
    قانون گذاری ارزهای دیجیتال: قانون‌گذاری نشده
    مالیات بر ارزهای دیجیتال: مشمول مالیات بر درآمد
    پرداخت با ارزدیجیتال: ممنوع
    ارزدیجیتال ملی: ممنوع
    ICO: مجاز
    قوانین ضد پولشویی برای کریپتو: ممنوع


بیشتر بخوانید:

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (مقدمه)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (ایران)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (آمریکا)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (آلمان)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (فرانسه)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (انگلیس)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (کانادا)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (ایتالیا)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (چین)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (آرژانتین)


منبع: ارز دیجیتال